Sähkökuorma-autot toimittavat nyt elintarvikkeita Oulun ja Mikkelin seudulla | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Kaukokiito#Sähkökuorma-auto

Sähkökuorma-autot toimittavat nyt elintarvikkeita Oulun ja Mikkelin seudulla

31.10.2023 | Autotoday

Ruokakauppatoimituksia kuljetetaan nyt öisin päästöttömästi ja hiljaisesti Oulun ja Mikkelin alueen marketteihin.

Kuva: S-Ryhmä

Inex Partners ja logistiikkayhtiö Kaukokiito aloittivat ensimmäiset elintarvikekuljetukset sähkökuorma-autoilla.

Täyssähköiset kuorma-autot eivät ole vielä kovin yleisiä ajoneuvoja elintarvikekuljetuksissa, sillä kylmäkuljetukset, pakastetilat ja lämpötilan säätely vaativat autoilta erityisominaisuuksia.

S-ryhmän logistiikkapalveluista vastaava Inex Partners etsii jatkuvasti uusia ratkaisuja kuljetusten päästöjen vähentämiseksi yhdessä kuljetusliikkeiden kanssa.

Inex Partnersin tavoitteena on vähentää kuljetusten päästöjä viidennes vuoteen 2025 mennessä vuoden 2018 tasosta. Keinoja ovat muun muassa logistiikan sujuvoittaminen, reittien optimointi ja ympäristön kannalta kestävämpien liikenteen energioiden lisääminen.

"Autot ajavat kahdessa vuorossa lähes läpi vuorokauden ja ovat latauksessa lastauksen ajan."

Inex Partners rakennutti syksyllä Oulun seudun ja Mikkelin jakeluterminaaleihin lastaustilan yhteyteen ammattilaisajoneuvoille soveltuvat ABC-latauspisteet.

Logistiikkayhtiö Kaukokiito puolestaan investoi uusiin sähköajoneuvoihin, joista kaksi erikoisvarusteltiin lämpötilasäädeltyä elintarvikeajoa varten. Yhteistyö hyödyttää molempien toimijoiden päästövähennystavoitteita.

Sähkökuorma-autot ladataan terminaaleissa lastauksen yhteydessä, ennen kuin ne lähtevät toimittamaan ruokatoimituksia Oulun ja Mikkelin seudun Prismoihin, S-marketeihin ja Sale-myymälöihin. Latausenergiana käytetään päästötöntä sähköä. Aurinkoisella kelillä terminaalien katoilla olevat omat aurinkopaneelit kattavat sähkökuorma-autojen lataamisen.

Sähkökuorma-autojen toimittamat kuljetukset ajetaan pääosin ilta- ja yöaikaan, ja ne soveltuvatkin erityisen hyvin kaupunkikeskustoissa ajamiseen. Huomattavasti hiljaisemmat ajoneuvot ovat myös asuinympäristölle etu päästöttömyyden lisäksi.

– Investoimme tänä vuonna kasvavaan sähköautokantaamme. Kahdeksasta uudesta sähkökuorma-autosta kaksi räätälöitiin elintarvikekuljetuksia varten. Tähän vaikutti kumppanuus Inex Partnersin kanssa. Autot ajavat kahdessa vuorossa lähes läpi vuorokauden ja ovat latauksessa lastauksen ajan. Elintarvikkeita ajetaan ilta- ja yöaikaan ja päivisin autot toimivat Kaukokiidon kappaletavarajakelussa, kertoo Kaukokiidon toimitusjohtaja Petri Angervuori.

Sähkörekat ovat erityisesti lämpötilasäädeltyyn elintarvikejakeluun tarkoitettuja FRC-luokiteltuja ajoneuvoja. Lämpötilaerot vaativat rekan kuormatilan tiiveydeltä enemmän, sillä kuormatilassa pitää pystyä säilyttämään -18 asteen lämpötila. FRC-luokitukset kertovat ajoneuvon kuormatilan erityskyvystä, lämpötilasta ja lämmönsäätölaitteesta.

Oulun alueen kuljetuksista vastaava sähkökuorma-auto on malliltaan Mercedes-Benz eActros. Sen kantama on noin 300 km, akkukapasiteetti on 336 kWh ja latausteho 160 kW ja auton kokonaispaino on 27 tonnia. Kuormatilan koko on 7,7 metriä ja autossa on 14 FIN-lavapaikkaa tai 33 tukkurullakkoa.

Mikkelin alueen sähkökuorma-auto on Volvo FE 6X2, jossa on täysilmajousitus, kääntyvä teli, akkukapasiteetti 375 kWh, latausteho 150 kW ja toimintasäde noin 300 km.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut