Artikkelit | Uutiset
#Taksi#Turvallisuus#Tamlans

Sähköisten pikkubussien istuinten kiinnitysongelmaan kehitetty ratkaisu

19.9.2023 | Autotoday

Pikkubussi Tamalans eVito. Kuva: Tamlans.

Pikkubussien sähköistymisessä Suomessa alkoi uusi vaihe, kun tamperelainen Tamlans Oy esitteli uuden taksikäyttöön soveltuvan istuinratkaisunsa.

Tamslans Oy palvelee yhdessä Vehon ja Auto-Bon Oy:n kanssa voimakkaasti sähköistymässä olevaa kotimaista taksialaa, rakentamalla täyssähköautoja koulu- ja esteettömiin kyydityksiin.

Taksikäyttöön rakennettavan täyssähkötila-auton suurin haaste oli suunnitella lisäistuinten kiinnitys ilman läpipulttikiinnitystä. Sähköautossa akusto vie kaiken pohjatilan, joten istuimien lattiakiskoja ei enää pysty eikä saa autonvalmistajankaan puolelta enää läpipulteilla lattiaan kiinnittää.

Pikkubussi Tamlans Peugeot. Kuva: Tamlans.

Tamlansin menetelmällä istuinten kiinnityskiskot kiinnitetään liimalla, ja se mahdollistaa istuinten käytön myös sähköautoissa. Mercedes- Benz eVito tai Peugeot eTraveller ovat Tamlansin toimesta mahdollista rakentaa koulutaksikäyttöön jopa 1+13-paikkaisena, eVito myös esteettömänä 1+8-korotettuna koriversiona.

Puolet säästöä päiväkustannuksista

Lahtelainen Taxi Kipi on yksi Suomen suurimmista esteettömiin ja koulukuljetuksiin keskittyneistä yrityksistä.

Yrittäjä Janne Piilonen kertoo, että päätös siirtymisestä päästöttömään kalustoon syntyi, koska yritys haluaa olla nollapäästöisen yhteiskunnan kehityksessä mukana.

– Toinen syy oli puhtaasti taloudellinen. Laskimme, että kuinka paljon samat ajot kaupungilla maksavat sähköautolla ajettuna verrattuna vastaaviin dieselautoihin. Sähkötila-autolla säästämme päiväkustannuksista noin puolet, Piilonen huomauttaa.

Pikkubussi Tamlans Taxi Kipi. Kuva: Tamlans.

Taxi KiPin eVito-henkilökuljetusautoon mahtuu yhden pyörätuolimatkustajan lisäksi 4–5 matkustajaa. Tamlans on toteuttanut eViton katto- ja takapariovikorotuksella sekä pyörätuolirampilla. Sähköautossa akut nostavat auton kokonaispainoa, joten korirakentamisen suunnittelu ja toteutus oli tehtävä taiten.

Tamlans luovutti molemmat Mercedes-Benz eVitot Taxi KiPille viime vuoden joulukuussa.

– Asiakkaamme ovat olleet täyssähköauton tarjoamaan kyytiin tyytyväisiä. Myös palvelun ostaja eli tapauksessamme Lahden kaupunki, on ollut hyvinkin tyytyväinen siihen, että suoritamme ajoja päästöttömästi.

Matkustusmukavuus yllättää

Tamlansin rakentama eVito-koulutaksi on ollut pernajalaisen Taxi Spetsonin ajossa viime maaliskuusta lähtien. eVito varusteltiin ja sisustettiin asiakkaan tarpeiden mukaan koulutaksiksi, joka on mallia 1+12-paikkainen.

– Saimme asiat Tamlansin ja Vehon kanssa nopeasti kuntoon, ja rakentamisessa aikataulu piti. Tamlansin suunnittelema istuinjärjestys on toiminut kuljetuksissamme hyvin. Meille on riittänyt 11-paikkaa, mutta sopimuksessamme vaadittiin 12-paikkaista autoa. Lisäistuimet on varustettu normaaleilla 3-pisteturvavöillä. Kahdestoista istuin on varustettu 2-pisteturvavyöllä.

Tamlans pyörätuoliramppi. Kuva: Tamlans.

– Lisäistuimilla on hyvä istua ja mikä tärkeintä, turvallista matkustaa. Asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä: auto on myös hiljainen ajossa, yrittäjä Mats Spets toteaa.

Täyssähköinen tilataksi ei ole vielä ihan jokapäiväinen näky ruuhka-alueiden ulkopuolisessa tieliikenteessä

– Kesäisen työpäivän pärjäämme ilman välilatausta, mutta talviaikana tarvitsemme taukojen aikana autoon lisävirtaa. Työpäivän aikana tulee aina pari tuntia taukoa, jolloin autoa tarvittaessa ladataan, Spets kertoo.

Painoraja hiipii vastaan

Yrittäjät kertovat huolestuneena, että täyssähkötila-autojen ongelmaksi muodostuu sähköautojen jo entuudestaan suuri kokonaispaino ja sitä kautta ajokorttivaatimukset. B-ajokortin omaava kuljettaja saa ajaa vähintään 3 500 kg painavaa tila-autoa. Esteettömässä autossa sähköpyörätuolit tuovat lisäpainoa, kuten myös pyörätuoliramppi.

– Olemme rakenteiden osalta jo lähellä 3 500 kg ylärajaa ja siksi olemme huolissamme ammattikuljettajien saatavuudesta. Alle 3 500 kg painava tila-auto on ennen varustelua B-ajokorttiluokan ajoneuvo. Kun ramppi ja lisäistuimet ovat paikoillaan, ja jos paino nousee yli 3 500 kg niin autoa ajavalta kuljettajalta vaaditaan C-luokan ajokortti ammattikoulutuksineen ja -pätevyyksineen.

– Toivomme, että ajokorttiuudistus etenee sähkötila-autojen painorajojen osalta EU:ssa myönteiseen suuntaan. Sairaankuljetusalalla on ihan sama ongelma, yrittäjät muistuttavat.

Sähkötila-autot kiinnostavat

Mercedes-Benzin ja Peugeotin maahantuojat näkevät Tamlansin ratkaisun käänteentekevänä ratkaisuna suomalaiseen henkilökuljetustarpeeseen, joka lainsäädännön osalta poikkeaa muista Euroopan maista.

Veho Hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio kertoo, että eVitojen saatavuus on hyvä ja autoja saa Tamlansille toimitettavaksi vielä tämän vuoden puolella.

– Meillä on nopeat toimitusajat ja eViton akustolla pärjää. Odotusaika on tällä hetkellä kaksi kuukautta. Myös asiakkaidemme kokemukset eVitosta ovat olleet hyviä. Yhdellä Mercedes-Benz eVito tilataksilla on Suomessa ajettu jo yli 100 000 km, joten meillä on hyvää referenssiä, jota voimme konsultoida eteenpäin.

Auto-Bon Oy:n myyntijohtaja Panu Lahtinen kertoo, että he ovat myyneet Peugeot eTravelleria jo vuosia tehdasvalmiina tila-autona, mutta esimerkiksi Suomessa koulukyydityksiin tarvittavat istuimet asennetaan Tamlansin toimesta Tampereella.

– Yhteistyö Tamlansin kanssa tukee tavoitettamme tuoda markkinoille erilaisia henkilökuljetusvaihtoehtoja. Olemme pärjänneet sähkötila- ja pakettiautojen osalta markkinoilla hyvin. Toimme ensimmäiset sähköautot maahan 2020, ja asiakkaamme ovat todenneet automme ajo-olosuhteisiimme toimiviksi, Lahtinen toteaa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut