Rengasratsiat alkoivat tänään | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Rengasratsia#Liikenneturvallisuus

Rengasratsiat alkoivat tänään

12.9.2022 | Autotoday

Rengasratsiat ovat alkaneet tänään Helsingissä. Ratsioita järjestetään lisäksi Rovaniemellä, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Porissa. Ratsioiden tavoitteena on muistuttaa renkaiden turvallisuusmerkityksistä syksyn sadekeleillä sekä aktivoida autoilijat tarkkailemaan renkaidensa kuntoa ja ilmanpaineita.

Kuva: Tuula Taskinen, Liikenneturva

Tarkista renkaiden ilmanpaineet ja kunto säännöllisesti

Syksyn sadekelit vaativat autoilijalta ennakoivaa ajotapaa ja sadekelien varalle turvallisia renkaita. Kulunut rengas lähtee helposti vesiliirtoon, ellei kuljettaja hidasta nopeutta renkaidensa kunnon ja kelin mukaiseksi. Tärkeää on myös pitää huolta oikeasta rengastuksesta sekä tarkistaa säännöllisesti renkaiden ilmanpaineet.

– Hintojen nousun takia moni joutuu ehkä miettimään hankintojen tekemistä entistä tarkemmin. Siitä huolimatta on huolehdittava, että autossa on hyväkuntoiset renkaat ja hankittava tarvittaessa uudet vanhojen tilalle. Hyvät renkaat ovat merkittävä turvallisuustekijä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pasi Pohjonen muistuttaa.

Kesärenkaissa on uutena tyypillisesti noin 8 mm kulutuspintaa. Lain minimivaatimus kesärenkaiden urasyvyydeksi on 1,6 mm. Jo tätä ennen renkaat ovat menettäneet huomattavasti pito-ominaisuuksistaan.

Vesi- tai loskaliirto tarkoittaa sitä, että rengas ei kykene riittävän nopeasti syrjäyttämään tienpinnalla olevaa vesi- tai loskakerrosta. Vesiliirrossa rengas ikään kuin nousee vesipatjan päälle, ja vesi toimii kuin voiteluaineena renkaan ja tienpinnan välillä.

Jos tunnet joutuvasi vesiliirtoon, pysy rauhallisena, nosta jalka kaasulta ja vältä harkitsemattomia äkillisiä ohjausliikkeitä.

Ohjauspyörän liika kääntäminen vesiliirron aikana saattaa pidon palatessa aiheuttaa auton rajun ja äkillisen suunnanmuutoksen. Nopeuden alentaminen on varmin keino välttää vesiliirtoon joutuminen.

Vältä myös tien kulumisurissa ajamista, sillä vesi kertyy eniten juuri uriin.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell