20.2.2024 | Autotoday
Verkottuneiden liikenneratkaisujen johtava toimittaja Goodyear Tire & Rubber Company ja alankomaalainen tutkimusjärjestö TNO ovat esitelleet uusia mahdollisuuksia parantaa liikenneturvallisuutta integroimalla rengasälyteknologiaa testiauton lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS) ohjausyksikköön.
ABS-järjestelmä on tärkeä turvallisuusjärjestelmä nykyaikaisissa autoissa. Sen tarkoitus on auttaa kuljettajaa pitämään auto hallinnassaan jarrutuksen aikana. Goodyear ja TNO ovat yhteistyössä tutkineet ja testanneet fyysistä testiautoa ja osoittaneet tehokkaasti, että parannettu ABS-järjestelmä voi parantaa koko järjestelmän tehokkuutta ja lyhentää jarrutusmatkaa peräti 1,75 metrillä (1), kun järjestelmään syötetään tietoja renkaan tyypistä ja ominaisuuksista, kuten kulumisasteesta.
Yhdysvaltain liikenneviraston (National Highway Traffic Safety Administration) mukaan Yhdysvaltain teillä tapahtui vuonna 2021 yli 1,7 miljoonaa peräänajoa, mikä vastaa lähes kolmannesta kaikista liikenneonnettomuuksista Yhdysvalloissa (2).
"Se voi auttaa kuljettajia välttämään onnettomuuksia ja..."
Rengasälyn integrointi voi lyhentää jarrutusmatkaa. Se voi auttaa kuljettajia välttämään onnettomuuksia ja lieventää onnettomuuden vakavuutta ja siten parantaa liikenneturvallisuutta.
Goodyear ja TNO aloittivat yhteistyön vuonna 2021 yhteisissä tutkimus- ja testausaloitteissa, joissa arvioitiin ABS-ohjainta ja määritettiin sen kvantiteetti fyysisessä autossa, johon integroitiin rengasälyjärjestelmän tietoja.
”Goodyearin kanssa tekemämme yhteistyön tarkoituksena on minimoida jarrutusmatkan jokainen senttimetri. Uskomme vahvasti, että parantamalla renkaiden ja jarrujärjestelmien integrointia voimme auttaa vähentämään onnettomuuksia ja viime kädessä pelastamaan ihmishenkiä,” sanoo Machteld de Kroon TNO:lta.
Goodyear SightLine on nyt rengasälyteknologiapaketti, joka antaa tietoja renkaan, ajoneuvon ja tien olosuhteista edistyksellisten algoritmien ja reaaliaikaisen seurannan kautta.
TNO
The Netherlands Organisation for Applied Scientific Research TNO (Alankomaiden soveltavan tieteellisen tutkimuksen organisaatio) on suurin alankomaalainen riippumaton tutkimus- ja innovaatio-organisaatio.
(1) Laskettu sisäisestä tutkimuksesta, jossa käytettiin 205/55R16-koon talvirenkaita prototyyppiautossa kuivalla radalla. Tutkimuksessa verrattiin auton pysähtymismatkaa 80 km/h:n nopeudesta viritetyllä ja virittämättömällä ABS-ohjaimella
(2) National Highway Traffic Safety Administration -viraston vuosittaisen liikenneturvallisuuden taulukkokatsauksen (Traffic Safety Facts Annual Report Tables) taulukko 29: Crashes, by First Harmful Event, Manner of Collision, and Crash Severity (Onnettomuudet, lajitteluperusteina ensimmäinen vahinkotapahtuma, onnettomuustyyppi ja onnettomuuden vakavuus), 2021
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Heijastin#Liikenneturvallisuus
11.2.2025 | Jarmo Tukiainen
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.