Ranskassa kehitettiin sähkörekkojen maanalaisen latausratkaisun Kempowerin teknologialla | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkö

Ranskassa kehitettiin sähkörekkojen maanalaisen latausratkaisun Kempowerin teknologialla

27.11.2024 | Autotoday

Kuva: Kempower

Ranskalainen puhtaan energian infrastruktuuriin keskittynyt yhtiö Proviridis on kehittänyt uuden sähkörekkojen latausasennusratkaisun, joka tukee logistiikan sähköistymistä. Proviridis on Kempowerin kumppani Ranskassa.

Proviridis on suunnitellut Kempowerin pikalatureiden asentamiseen uudenlaisen ratkaisun, joka mahdollistaa latauslaitteiden sijoittamisen maan alle. Samalla uusi asennusinnovaatio poistaa tarpeen varata olemassa olevilta pysäköintialueilta tilaa latureille. Innovaatio kehitettiin Proviridisin rekkavarikolla Saint Quentin Fallavierissä Ranskassa.

Tila ja tilankäyttö on yleinen haaste logistiikassa. Ratkaistakseen haasteen, Proviridis testasi, miten Kempower Control Unit -ohjausyksikön voi asentaa maan alle. Ohjausyksikkö saa virtansa maan päälle asennetusta 600 kW -tehoisesta Kempower Power Unit -tehoyksiköstä.

Kuva: Kempower

Onnistunut pilotointi on ensimmäinen esimerkki maanalaisen asennuksen hyödyntämisestä tilarajoitteiden voittamiseksi, ja tarjoaa edullisemman vaihtoehdon nykyisin monissa logistiikkakeskuksissa käytetyille, ajoneuvojen yläpuolelle asennettaville latureille.

Latauslaitteiston sijoittaminen maan alle tarjoaa lisäetuna suojan vaurioilta, ja samalla latausinfran hajautettu suunnittelu mahdollistaa käytettävissä olevan tehon dynaamisen jakamisen Kempower Power Unitista jopa kahdeksalle laturille. Proviridiksen pilottiasennuksen pohjalta on jo lähdetty kehittämään räätälöityjä kokonaisuuksia muille asiakkaille. Uusi asennustapa voi tarjota ratkaisun myös sähköbussivarikoille, joissa latausjärjestelmän asennukseen liittyy samankaltaisia tilahaasteita erityisesti kaupungeissa.

Kuva: Kempower

Perinteinen tapa asentaa latauslaitteita varikoille voi johtaa jopa 20 %:n menetykseen olemassa olevasta rekkojen pysäköintikapasiteetista. Kempower on jo aiemmin saanut tunnustusta lataussatelliittiensa pienestä koosta ja tehokkaasta tilankäytöstä. Proviridiksen patentoima ratkaisu Kempowerin latureiden asentamiseksi voi entisestään lisätä sijoitetun pääoman tuottoa varmistamalla, että ajoneuvojen lukumäärää ei tarvitse vähentää tilanpuutteen vuoksi, kun yhtiöt sähköistävät rekkakalustoaan.

Innovaatio on tällä hetkellä pilottikäytössä Proviridisin Saint Quentin Fallavierin V-GAS-asemalla. Seuraavassa vaiheessa Proviridis laajentaa ratkaisua muualle Ranskaan hyödyntäen yksinomaan Kempowerin pikalatausratkaisuja. Proviridiksen latauskenttä pystyy tarjoamaan jopa 240 kW tehoa yhdelle kuorma-autolle, mikä mahdollistaa latauksen 0–100 % noin tunnissa.

www.proviridis.fr

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös