31.1.2024 | Autotoday
Nyt Turun ja Vantaan terminaalien välillä aloittava sähkörekka mahdollistaa täysin päästöttömät kuljetukset myös kaupunkien välisellä maantieosuudella.
Ajoneuvoksi on valikoitunut Vehon toimittama täyssähköinen Mercedes-Benz eActros 600 ja se aloittaa liikennöinnin loppuvuodesta 2024. Sähkörekka ajaa kaksi kertaa päivässä Vantaalta Turkuun ja takaisin, mikä tarkoittaa yli 700 kilometrin päivittäistä ajoa. Hiilidioksidipäästöjä matkalla säästyy n. 479 kg päivässä.*
– Sähkörekan käyttöönotto Turun ja Vantaan terminaaliemme välillä on iso askel matkallamme kohti täysin fossiilittomia kuljetuspalveluita. Kuljetamme Turun ja pääkaupunkiseudun välillä päivittäin suurta määrää paketteja asiakkailta, jotka ovat hyvin ilmastotietoisia ja joille päästöttömät kuljetukset ovat yhtä tärkeitä kuin meille. Haluamme olla vastuullinen yhteiskunnallinen toimija sekä vastuullinen kumppani asiakkaillemme, ja siksi pyrimme jatkuvasti löytämään uusia ratkaisuja ilmastovaikutustemme vähentämiseksi ja kunnianhimoisten ilmastotavoitteidemme saavuttamiseksi, PostNordin Jussi Broberg kertoo.
”...jopa yli 80 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä kuin vastaava dieselkalusto...”
Mercedes-Benz eActros 600:n käyttöönotto on merkittävä askel koko PostNord-konsernille. Tähän asti raskaiden pitkän matkan kuljetusten sähköistäminen on ollut haaste, mutta tekniikka on kehittynyt odotettua nopeammin. eActros 600:n käyttöönotto juuri Suomessa on tapaus, jota tullaan seuraamaan laajasti kuljetus- ja logistiikka-alalla kylmän ilmaston ja pitkien etäisyyksien vuoksi sekä siksi, että käytössä on sekä julkista latausinfrastruktuuria että pikalaturi PostNordin omassa Vantaan terminaalissa.
Mercedes-Benz eActros 600 on seuraavan sukupolven sähkörekka, jonka tekniset ominaisuudet ovat omaa luokkaansa aiemmin markkinoille tulleisiin sähkörekkoihin verrattuna. Sen akkukapasiteetti ja uusi sähköinen akseliratkaisu mahdollistavat yli 500 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
Koko elinkaarensa aikana eActros 600 voi tuottaa jopa yli 80 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä kuin vastaava dieselkalusto – sitä nopeammin ja tehokkaammin, mitä enemmän ajoneuvoon ladattavasta sähköstä tuotetaan täysin uusiutuvilla menetelmillä. Enimmillään CO2-säästö elinkaaren aikana on jopa 775 tonnia.
– PostNordin päätös sähköistää näin merkittävä kuljetusväylä näyttää vahvasti tietä pitkän matkan raskaan liikenteen sähköistymiselle. Tämä on merkittävä askel myös Veholle, sillä PostNord on ensimmäisten asiakkaiden joukossa, jotka saavat käyttöönsä uuden eActros 600:n. Olemme todella tyytyväisiä saadessamme olla osa PostNordin matkaa kohti täysin fossiilittomia kuljetuspalveluita, Vehon Juhamatti Joensuu kertoo.
eActros 600 -faktat: https://eactros600.mercedes-benz-trucks.com/fi/fi/eactros-600/showroom.html
*CO2-säästö laskettu diesel-verrokkikulutuksella jossa verrokkiauto kuluttaa 26 l/100 km ja jokaista poltettua diesel -litraa kohti syntyy 2,63 kg hiilidioksidipäästöjä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell