13.9.2022 | Autotoday
Vuodesta 2023 alkaen Peugeot 308:sta on tarjolla kaksi täyssähköistä korimallia: E-308 ja E-308 SW.
Peugeot on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka tarjoaa markkinoille aidon täyssähköisen farmariauton. E-308:ssa käytetään täysin uutta sähkömoottoria, joka tuottaa 115 kW (156 hv) tehoa. Toimintamatkaa autossa on yli 400 km (WLTP-syklillä) varustetasosta riippuen.
Kaksi eri korimallia on vastaus c-segmentin asiakkaiden tarpeisiin niin Euroopassa kuin Suomessa. Mallin sähkönkulutus on Peugeotin mukaan vain 12,7 kWh/100 km.
E-308 on tarjolla Allure- ja GT -varustetasoilla. Täyssähköinen E-308 saapuu markkinoille vuoden 2023 puolen välin tienoilla. Ennakkomyynti Suomessa alkaa alkuvuodesta 2023.
Uusi sähkömoottori
E-308:n ja E-308 SW:n muotoilu juontaa juurensa Peugeotin DNA:sta. Pitkä konepelti korostaa auton siluettia, muodot ovat sensuellit ja terävät ja uusi brändilogo sijaitsee ylpeästi maskin keskellä. Auton edessä tunnistettava valoilme reunustaa matriisi-led-ajovaloja, mikä liittää 308:n ja 308 SW:n suoraan Peugeot-perheeseen.
Uusi 18-tuumainen kevytmetallivanne on kehitetty varta vasten täyssähköisiä E-308-malleja varten. Vanteet on suunniteltu erityisen aerodynaamisiksi.
Täysin uusi sähkömoottori lanseerataan uuden E-308:n yhteydessä. Sähkömoottorin 115 kW (156 hv) maksimiteho sekä 260 Nm vääntö takaavat välittömän kaasunvasteen.
Uusi sähkömoottori liikuttaa E-308:aa hiljaisesti, värinöittä ja päästöittä.
Sähkömoottori täydentää 308-malliston moottorivalikoimaa, joka pitää sisällään 180- ja 225-hevosvoimaiset lataushybridit sekä perinteiset polttomoottorit.
Peugeot E-308:n akku on uutta sukupolvea. Kyseessä on nimelliskapasiteetiltaan 54 kWh sisältävä korkeajänniteakku, jonka käyttökapasiteetti on 51 kWh.
Akussa hyödynnetään uutta akkukemiaa: kemiallinen koostumus pitää sisällään 80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia. Akku toimii 400 voltin jännitteellä ja tarjoaa jopa 400 kilometriä sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä (tyyppihyväksyntä kesken).
Hyötysuhde ja energiatehokkuus olivat uuden Peugeot E-308:n suunnittelussa erityisesti keskiössä. Alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi sähkömoottoriin, akun toimintaan ja aerodynamiikkaan on panostettu erityisesti.
Alhaiseen sähkönkulutukseen vaikuttaa Peugeotin mukaan EMP2-perusrakenteen keveys, optimoitu aerodynamiikka sekä alhainen vierintävastuksen renkaat.
Lisäksi mahdollisimman alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi kuljettaja voi valita (Eco, Normal ja Sport) -ajotilojen välillä. B-moodin avulla hidastuvuutta voidaan lisätä kaasun noston jälkeen, samalla liike-energiaa kerätään talteen auton ajoakkuun.
Auton mukana tuleva sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta. Yli 100 kW:n tehoisesta pikalaturista akku latautuu 20-80 % välin alle 25 minuutissa.
Peugeot E-308 on varustettu uusimmilla ajoavustimilla, jotka tuovat ajamiseen rauhallisuutta ja turvaa. Näitä ovat:
Kuljettajalle ja matkustajille Peugeot E-308 tarjoaa uusimman sukupolven i-Cockpit-ohjaamon, jonka voi tunnistaa mm.:
Ohjaamon suunnittelussa painopiste on ollut käsityötaidossa, innovatiivisuudessa räätälöitävien virtuaalisten i-toggle-pikavalintapainikkeiden avulla ja liitettävyyspalveluissa. Intuitiivinen tietoviihdejärjestelmä on nimeltään i-Connect Advanced.
Auton oheen on saatavilla lukuisia palveluita, jotka helpottavat asiakkaan arkea. Älypuhelimiin on tarjolla suomenkielinen ja veloitukseton MyPeugeot-sovellus, joka kommunikoi auton ja puhelimen välillä. Sovelluksella voi esimerkiksi ajastaa latauksen ajankohdan tai käynnistää etälämmityksen/viilennyksen.
Ladattavissa autoissa vuosi 2022 on ollut Peugeotille todella vahva. Jopa 77 prosenttia Suomessa vuonna 2022 tehdyistä henkilöautojen asiakastilauksista on ladattavia autoja. Näistä yli puolet on täyssähköautoja.
Elokuussa 2022 Peugeot oli myös Suomessa täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinneissä sijalla neljä markkinaosuuden ollessa peräti yhdeksän prosenttia. Elokuussa Peugeotin ensirekisteröinneistä jopa 37 prosenttia oli täyssähköisiä autoja, mikä oli selvästi edellä muuta automarkkinaa (23 %).
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,