Pakettiautojen sähköistyminen verkkaista | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Pakettiauto#Sähkö

Pakettiautojen sähköistyminen verkkaista

30.9.2025 | Autotoday

Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandin tilastot kertovat, ettei tuotantoautojen sähköistyminen ole edennyt henkilöautojen tahdissa. Uusista pakettiautoista noin joka kymmenes on sähkökäyttöinen. Kiinnostus tuotantoautojen sähköistämiseen on kuitenkin kasvussa.

Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäälliköt Jan Gerstenmaier (takana) ja Juha Lähteenmäki. Kuva: Drivalia.

Rekisteröintien ennustetaan lisääntyvän viiden vuoden kuluessa, kun yritysten autokanta uudistuu vihreän siirtymän mukaisesti.

Sähköpakettiautoja on miellyttävä ajaa, ja niissä on runsaasti lisävarusteita. Sähköpakettiautojen turvallisessa ajotavassa on hyvä muistaa ennakointi, koska sähkömoottori reagoi nopeasti kaasutukseen.

Tuotantoautojen sähköistyminen on edennyt Suomessa vakaasti, mutta henkilöautoihin verrattavaa buumia ei ole ollut. Yritysautoilukumppani Drivalia Lease Finlandissa rekisteröintien määrä on pysynyt samalla tasolla parin vuoden ajan, ja tilastojen mukaan noin joka kymmenes tuotantoautoksi hankittu pakettiauto on sähkökäyttöinen. Drivaliassa varaudutaan rekisteröintien kasvuun tuotantoautokannan uudistumisen ja vihreän siirtymän myötä.

Traficomin tilaston mukaan sähköpakettiautojen osuus kaikista liikennekäytössä olevista pakettiautoista oli elokuun lopussa 16,9 prosenttia. Sähkökäyttöisten pakettiautojen määrä lähti kasvuun vuonna 2023, mutta rekisteröintien taso on pysynyt aika samana. Suhteellinen osuus on noussut, koska pakettiautojen kokonaisrekisteröintien määrä on laskenut viime kolmen vuoden aikana selvästi.

"Vaikka isoa muutosta ei ole tapahtunut, on pakettiautokanta kuitenkin vähitellen sähköistymässä. Kiinnostus sähköpakettiautoihin on kasvussa, ja käyttäjiltä on saatu enimmäkseen positiivista palautetta. Vastuullisuuden ja CO2-päästöjen vähentämisen rinnalla autokannan sähköistämiseen kannustavat yritysten brändi-imago ja megatrendit sekä sijoittajat ja asiakkaidemme asiakkaat. Kilpailutuksissa saatetaan esimerkiksi vaatia tietyn päästötason kalustoa. Nämä vaatimukset ovat yleistymässä", Drivalia Lease Finlandin avainasiakaspäällikkö Jan Gerstenmaier kertoo.

Rekisteröinnit lisääntynevät vuonna 2030, tarjontaa aikaisempaa enemmän

Gerstenmaier ja avainasiakaspäällikkö Juha Lähteenmäki eivät ole havainneet, että yritysten autopolitiikkoihin olisi kirjattu pakkoaikatauluja siirtymiseen, mutta EU:n uusien autojen valmistuksen sataprosenttinen täyssähkövaatimus vuodelle 2035 nopeuttaa hankinta-aikatauluja. Lähteenmäki ja Gerstenmaier miettivätkin, että tuotantoautoissa saatetaan vielä muutaman vuoden ajan päätyä polttomoottoreihin, mutta sähköpakettiautojen osuus tulee vahvistumaan.

"Tuotantoauton käyttöaika yrityksessä on yleensä viitisen vuotta, joten sähköpakettiautot ovat suunnitelmissa ehkä vasta seuraavalla hankintakierroksella, jolloin tähtäimenä on vuosi 2030", Lähteenmäki miettii ja toteaa, että portaittainen hankintarytmi sopii hyvin autokannan sähköistämiseen.

Sähköpakettiautoja on tarjolla aiempaa runsaammin, joten valinnan varaa on. Ainoastaan nelivetoisia malleja on tarjolla muutamia. Nelivetoisuus lisää auton painoa, mikä vaikuttaa kantavuuteen ja samalla toimintamatkaan. Toistaiseksi sähköpakettiautot ovat enimmäkseen käytössä kaupungeissa ja taajamissa, missä neliveto ei ole niin tarpeellinen.

"Etuvetoisia malleja on kaikissa kokoluokissa eli niin pienissä kuin suurissakin pakettiautoissa. Uusia merkkejäkin on tullut markkinoille. Yleensä mallien päivitysten yhteydessä tarjolle tulee myös täyssähköversio", Gerstenmaier toteaa ja kannustaa kokeilemaan uusia malleja.

Teknologian kehittyminen poistaa jarruttavia tekijöitä

Sähköisiin työsuhdehenkilöautoihin saa verohelpotuksia, mutta sähköpakettiautojen hankintatuki päättyi tämän vuoden alussa. Lähteenmäki ei kuitenkaan pidä tuen poistumista hankintojen esteenä, koska sähköpakettiautojen hinnat ovat laskusuunnassa tarjonnan lisääntyessä.

"Kolme isointa jarruttavaa tekijää tuotantoautojen sähköistymisessä ovat kantavuus, toimintamatka ja kustannusrakenne. Painavat akut vähentävät hyötykuorman määrää, mutta akkuteknologia kehittyy koko ajan. Myös toimintasäteet kasvavat. Vaikka sähköpakettiauton hankintahinta on korkeampi kuin polttomoottoriautojen, ovat käyttökustannukset kuitenkin edullisemmat energian ja huoltojen osalta. Jos esimerkiksi jakeluautoon tulee paljon kilometrejä, on sähköpakettiauto pitkällä aikavälillä edullisempi", Gerstenmaier laskee.

Lähteenmäki ynnää pluspuoliksi myös sen, että sähköpakettiautoja on miellyttävä ajaa, ne ovat hiljaisia, ketteriä ja kiihtyvät nopeasti.

"Olemme saaneet hyvää palautetta kuljettajilta siitä, että sähköpakettiautoissa on uusinta tekniikkaa, niissä on modernit ohjaamot ja paljon lisävarusteita. Moni aikaisemmin epäilevästi niihin suhtautunut onkin ihastunut heti", Lähteenmäki paljastaa.

Miehet korostavat sähköpakettiautojen käyttöönotossa ajoreittien ja latauksen suunnittelun merkitystä. Kun asiat on suunniteltu valmiiksi, sujuu muutos helposti. Sähköpakettiauton hankintaa voi kätevästi kokeilla leasingpalvelun avulla ja samalla saada tuntuman siihen, millaiset tuotantoautot ovat sopivia yrityksen ajoihin akun koon, latauksen ja toimintamatkan kannalta.

Välitön vääntö voi yllättää, kuorman painopiste tärkeä

Sähköpakettiautojen ajokokemus on miellyttävä, mutta ajamiseen pitää tutustua ja tottua. Sähkökäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen ajamisessa on samoja piirteitä, kuten regeneratiivinen jarrutus ja sähkömoottorin nopea reagointi.

Tärkeä ero on se, että pakettiautoissa on kuormaa ja myös painavat akut vaikuttavat auton painopisteeseen esimerkiksi kaarreajossa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa