21.4.2024 | Autotoday
Auton renkaiden liukuesteitä kehiteltiin 1950-luvulla, jolloin autoliikenne lisääntyi tuontisäännöstelyn helpottuessa.
Liukuestekokeiluja oli monia, joista kehittyi aikojen kuluessa nykyinen nastarengas.
Oheinen ”nastarengas” on oululaisen taksimiehen Pekka Sernolan kehittämä rengas.
Hän kiinnitti metalliholkit halkaistun renkaan kehälle, ja kiinnitti sen erilliseen vanteeseen, joka pultattiin kiinni auton vetopyörään.
Muun muassa Oulun pirssit käyttivät näitä liukuesteitä.
Rengas on kuvattu Oulun automuseossa.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.