25.10.2025 | Autotoday
Kampanjan tavoitteena on tehdä siirtymä sähköautoiluun mahdollisimman helpoksi – myös niille, joille polttomoottoriauto on ollut pitkään osa arkea. Autotuoksun on suunnitellut Suomen ainoa parfyrmööri Max Perttula.
“Polttomoottoriautosta luopuminen voi tuntua isolta askeleelta, aivan kuten monesta muustakin tutusta asiasta luopuminen. Siksi halusimme tuoda siirtymään ripauksen tuttuutta ja huumoria bensiiniltä tuoksuvan autotuoksun avulla. Tämä on pilke silmäkulmassa tehty kampanja, mutta samalla haluamme viestiä, että ymmärrämme muutoksen olevan monille iso päätös”, sanoo Astara Auto Finlandin kaupallinen johtaja Klaus Pohjala.
Kia kehittää jatkuvasti teknologioita, jotka tukevat siirtymää sähköiseen liikkumiseen. Sähköautojen osuus autokannasta kasvaa, mutta Suomessa valtaosa autoista kulkee edelleen fossiilisilla polttoaineilla. Kesäkuun 2025 lopussa ladattavien henkilöautojen osuus oli 11,5 prosenttia, ja vajaat viisi prosenttia oli täyssähköautoja, loput ladattavia hybridejä. Uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä täyssähköautojen osuus oli jo 34 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla, mikä kertoo muutoksen olevan jo hyvässä vauhdissa.
“Kia tarjoaa edelleen monipuolisen malliston, joka kattaa sekä polttomoottori-, hybridi- että sähköautot. Meille on tärkeää, että jokainen asiakas voi löytää itselleen sopivan vaihtoehdon. Haluamme tukea asiakkaita siirtymässä sähköiseen liikkumiseen. Kampanjamme on yksi tapa tehdä tästä siirtymästä helpompi ja hauskempi”, Pohjala kiteyttää.
Suomessa sähköautojen osuus Kian uusista asiakastilauksista vuonna 2025 on jo 30,2 %. Eteläkorealaisen brändin sähköautomallit ovat tunnettuja testimenestyksistään: Kia EV3 palkittiin Vuoden Auto Suomessa 2025 ja Vuoden Auto Maailmassa 2025 -tittelillä, EV6 voitti Euroopan Vuoden Auto -palkinnon 2022 ja EV9 Vuoden Auto Maailmassa -palkinnon 2024.
Bensiininhajuisen tuoksun kehittänyt parfymööri Max Perttula kertoo, että Kialta tullut toimeksianto kuulosti erikoiselta mutta kiehtovalta. Lähtökohtana oli luoda ensin mahdollisimman raskas moottoriöljyvivahde, jonka latvatuoksu viimeistellään bensiiniin vivahtavilla yhdisteillä.
“Valitsin siihen raaka-aineita, joita käytetään yleisesti miesten tuoksuissa ja naisten jasmiinikukan rekonstruktiossa. Hurjalta saattaa kuulostaa, että juuri jasmiini sisältää haihtuvia yhdisteitä, joiden tuoksu luo assosiaation bensiiniin — ei ehkä ensimmäinen mielleyhtymä, joka tulisi mieleen”, Perttula avaa ja jatkaa:
“Tuotekehitys alkoi moottoriöljyltä tuoksuvan pohjan luomisella, johon rakensin autokorjaamoa muistuttavan ympäristön: yhdistelmän bensiiniä, metallisuutta ja mineraalisuutta. Kevyt bensiinivivahde toi tuoksuun pitkäkestoisen, mutta hillityn sävyn, joka olisi liiallisena muuttunut hedelmäiseksi jasmiiniksi. Lopuksi elävöitin kokonaisuuden ’metallisoimalla’ ja ’hiekottamalla’ sen ambrayhdisteillä, koivuntervalla ja galbanumilla.”
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.