14.9.2023 | Autotoday
Yli puolet autoilijoista uskoo kuluneiden renkaiden olevan vielä turvalliset, eikä suuri osa kuljettajista myöskään tunne omien renkaidensa kuntoa. Kesärenkaiden urasyvyys on hyvä tarkastaa nyt, sillä kesärenkaiden on kestettävä turvallisina läpi koko sateisen syksyn.
– Kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton tiessä. Jos urat ovat kuluneet mataliksi, vesiliirron riski kasvaa ja jarrutusmatkat pitenevät huomattavasti, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora tiivistää.
Vesiliirrossa auto nousee vesipatjan päälle ja menettää ohjattavuutensa. Suurin syy on liiallinen nopeus, mutta myös renkaiden kunnolla on suuri vaikutus vesiliirtoriskiin.
Nuora muistuttaa rengastestien havainnoista. Uudenveroisella kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon 80 km/h nopeudessa, kun urat ovat 7 mm syvät. Sen sijaan kuluneella, noin 2 mm urilla varustetulla kesärenkaalla ajettaessa auto lähtee vesiliirtoon jo 70 km/h nopeudessa, joka monesti koetaan sadesäällä maltilliseksi nopeudeksi.
– Laki edellyttää renkaalta vain 1,6 mm urasyvyyden. Kuitenkin testit ja kokemukset osoittavat sen, että se mikä vielä on laillista, ei enää ole turvallista.
Yleinen turvasuositus sadekelin urasyvyydeksi on 4 mm. Silloin rengas toimii vielä suunnitellusti ja poistaa vettä auton ja tienpinnan välistä kohtuullisen tehokkaasti.
Sadekeli vaatii urasyvyyttä ja rauhallista ajoa
Mitä märempiä kelit ovat, sitä parempaa kuntoa renkaalta vaaditaan. Renkaiden puutteita voi jonkun verran paikata maltillisella ajotavalla. Se kuitenkin edellyttää sitä, että omat renkaat on tunnettava.
– Huolenaiheena on se, että edelleen suuri osa kuljettajista ei tunne renkaidensa kuntoa, ja huonokuntoisilla renkailla ajavista reilusti yli puolet arvioi renkaidensa kunnon paremmaksi kuin se on. Se aiheuttaa vaaraa kaikille, Nuora sanoo.
Autonrengasliiton viimeisin kuluttajatutkimus tehtiin YouGov Finland -tutkimuslaitoksen kanssa syksyllä 2022. Siinä havaittiin, että peräti 40 prosenttia autoilijoista arvioi alakanttiin lain vaatiman urasyvyyden tai ei osannut sanoa sitä lainkaan. Vastaavasti 64 prosenttia vastaajista arvioi sadekelin turvallisen urasyvyyden olevan alle 4 mm.
– On erikoista, että autokoulusta ja aktiivisesta valistuksesta huolimatta tietämättömien kuljettajien osuus pysyy suurena. Ehkä se kertoo siitä, että autossa rengas koetaan välttämättömänä pahana, vaikka se pitäisi nähdä ennen kaikkea turvavarusteena.
Kolikko on helpoin tapa tarkastaa urasyvyys
Paras aika tarkastaa omien renkaiden kunto on nyt.
– Vaikka kuumin kesä on ohitse, kesärenkailla ajetaan suurimmassa osassa maata vielä lähes pari kuukautta. Renkaiden pitää pysyä turvallisina koko sen ajan, sillä sateita tulee vastakin.
Kuluneen syksyn sateet ovat olleet paikoin rajuja. Kun ilmasto lämpenee, Suomessa koetaan sateita nykyistä useammin ja kovia sateita nykyistä enemmän. Se edellyttää tielläliikkujilta hyvää rengastuntemusta.
Nuora kehottaakin kaivamaan jo nyt esiin rauhallisen ja ennakoivan ajotavan sekä työkalut, joilla renkaan urasyvyyden tarkastaminen käy helposti.
– Jos työntömittaa ei löydy, kahden euron kolikolla urasyvyys on helppo tarkastaa. Kolikon hopeareunus on noin 4 mm paksu, eli jos hopeareunus katoaa uraan, syvyyttä on riittävästi.
Jos ei, kannattaa suunnata asiantuntevaan rengasliikkeeseen saman tien.
– Alkusyksy on usein hektistä talvirengassesonkia parempi aika rengaskaupoille. Kun kiirettä ei ole asiakasta ehditään palvella hyvin ja samalla voidaan katsoa ajoissa myös talvirenkaiden kunto, mikä on kuitenkin ennen pitkää tehtävä.
Suomalaiset tuntevat renkaat heikosti
Lähde: Autotoday | Clas von Bell