14.2.2024 | Autotoday
Nokian Renkaat on tehnyt pitkäaikaisen ostosopimuksen kierrätysnoesta rengaskierrätysyhteisyrityksen kanssa. Sopimus auttaa Nokian Renkaita saavuttamaan yhden keskeisen vastuullisuustavoitteensa eli lisäämään kierrätettyjen ja uusiutuvien raaka-aineiden osuutta renkaissa 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Nokian Renkaat alkoi käyttää kierrätysnokea kaupallisessa tuotelinjassaan vuonna 2022. Pitkäaikainen ostosopimus rengaskierrätysyhteisyrityksen kanssa mahdollistaa kierrätysnoen käytön lisäämisen renkaissa sekä lisää kiertotaloutta ja vastuullisuutta rengasalalla.
Yhteisyritys, jonka muodostavat muun muassa Antin Infrastructure Partners ja Scandinavian Enviro Systems, suunnittelee perustavansa käytöstä poistettujen renkaiden kierrätyslaitoksia Eurooppaan niin, että pystyy vuoteen 2030 mennessä kierrättämään jopa miljoona tonnia käytöstä poistettuja renkaita vuosittain. Ensimmäisen, Ruotsissa sijaitsevan laitoksen odotetaan olevan toiminnassa vuoteen 2025 mennessä. Toimitukset Nokian Renkaille alkavat vuonna 2026.
”...kierrätettyjen tai uusiutuvien raaka-aineiden käyttö ei saa heikentää renkaan turvallisuusominaisuuksia...”
Nokea käytetään lujittavana täyteaineena renkaissa parantamaan niiden fyysisiä ominaisuuksia, kuten kestävyyttä. Koska neitseelliset noet ovat fossiiliperäisiä, niiden osittainen korvaaminen kierrätysnoella vähentää renkaiden raaka-aineiden aiheuttamaa ympäristökuormaa. Tämä myös edistää kiertotaloutta rengasalalla, sillä kierrätysnoki valmistetaan käytöstä poistetuista renkaista pyrolyysilla.
– Kierrätysnoen käytöllä on useita vastuullisuuteen liittyviä hyötyjä. Se vähentää neitseellisten raaka-aineiden käyttöä ja lisää kierrätettyjen raaka-aineiden osuutta. Kierrätysnoen valmistuksesta johtuvat päästöt ovat yli 90 prosenttia pienemmät kuin neitseellisten nokien valmistuksen päästöt. Laajemmassa mittakaavassa kierrätysnoen käyttö myös edistää kiertotaloutta ja vastuullisuutta rengasalalla, sanoo Nokian Renkaiden hankintajohtaja Juha Hietalahti.
– Kun renkaissa otetaan käyttöön uusia raaka-aineita, yksi vaativimpia tehtäviä on löytää oikea raaka-ainevalintojen ja renkaiden ominaisuuksien tasapaino, sillä kierrätettyjen tai uusiutuvien raaka-aineiden käyttö ei saa heikentää renkaan turvallisuusominaisuuksia. Tämän sopimuksen myötä saamamme kierrätysnoki on tärkeä askel entistäkin vastuullisempien, kaikilla ajokeleillä turvallisten premium-renkaiden luomisessa, sanoo Hietalahti.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.