Näistä syistä auton ilmastointijärjestelmäkin pitää huoltaa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Autoilu#Auton huolto

Näistä syistä auton ilmastointijärjestelmäkin pitää huoltaa

29.7.2025 | Autotoday

Kuva: Vianor

Ilmastointihuolto pidentää järjestelmän käyttöikää, säästää rahaa ja pitää olon viileänä kesällä – sekä ikkunat huurteettomina talvella. Huoltamaton ilmastointi ei ole vain tehoton, vaan myös riskialtis kalliille vioille.

Moni autoilija ajattelee, että auton ilmastointijärjestelmä on suljettu ja huoltovapaa, kunnes kesähelteillä puhallus onkin yhtäkkiä kuin lämmin kostea rätti päin naamaa. Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä liittyy kylmäaineeseen: ”Eihän se voi hävitä, jos ei ole vuotoa” on kommentti, jota kuulemme paljon. Todellisuudessa kylmäaineen määrä vähenee ajan myötä, vaikka järjestelmä olisi ehjä.

”Tämä on kysymys, johon törmäämme jatkuvasti: ‘Miten sieltä voi muka hävitä kylmäainetta, jos mikään ei vuoda?’ Totuus on, että kylmäaine pääsee haihtumaan ajan myötä esimerkiksi liitoksista ja tiivisteistä – se on ominaisuus, ei vika,” sanoo Öljypisteen Lasse Avovaara.

Kylmäaineen hävikki on luonnollista, ei aina vuodon merkki

Ilmastointijärjestelmä ei ole täysin ilmatiivis, vaikka olisikin rakenteellisesti ehjä. Kylmäainetta voi hävitä jopa 10–15 % vuodessa haihtumalla järjestelmän tiivisteistä, letkuista ja komponenteista. Tämä hävikki ei yleensä näy päällepäin, mutta vaikutus huomataan – ilmastointi tehoaa huonommin ja voi lopulta lakata toimimasta kokonaan.

”Moni tulee meille vasta sitten, kun ilmastointi ei puhalla enää kylmää. Siinä vaiheessa kylmäaine on usein jo vuosien ajan ehtinyt vähentyä, ja järjestelmä on käynyt vajaana, silloin öljy ei pääse kunnolla kiertämään ja tiivisteet kuivuvat ja kovettuvat.” kertoo Öljypisteen tekninen asiantuntija Hannes Mönkkönen.

Kompressorin hajoaminen ei varoita etukäteen – ja lasku voi hirvittää

Kompressori on ilmastointijärjestelmän sydän – ja samalla sen kalleimpia osia. Kun kylmäainetta on liian vähän, järjestelmä ei enää pelkästään viilennä huonosti, vaan kompressori voi myös jäädä vaille kunnollista voitelua. Tämä kuluttaa sen liikkuvia osia, kasvattaa lämpökuormaa ja voi lopulta johtaa täydelliseen rikkoontumiseen.

Ongelma on, että kompressori ei yleensä ilmoita hajoamisestaan etukäteen. Se ei naksu tai kilise – se vain lopettaa toiminnan, usein yllättäen kesken ajon. Ja kun näin käy, edessä voi olla usean sadan euron lasku. Pelkkä kompressorin vaihto voi maksaa 600–1200 euroa, lisäksi kuivain on vaihdettava ja koko järjestelmä on huuhdeltava mahdollisen metallijätteen poistamiseksi, muuten uuden kompuran takuu raukeaa!


Säännöllinen huolto pidentää järjestelmän käyttöikää

Ilmastointijärjestelmä kannattaa huoltaa 2 vuoden välein. Huollossa poistetaan vanha kylmäaine ja järjestelmä kuivataan kosteuden poistamiseksi. Lopuksi lisätään kylmäainetta oikea määrä ja uutta öljyä mikäli tarpeen.

”Ilmastoinnin huolto ei ole turha toimenpide, vaan yksi osa nykyaikaista auton ylläpitoa – aivan kuten öljynvaihto tai jarrujen huolto,” Avovaara muistuttaa.


Kolme tärkeintä syytä huollattaa autosi ilmastointi säännöllisesti

Toimiva ilmastointijärjestelmä pitää kuljettajat sekä matkustajat viileinä ja matkanteon mukavana kuumina kesäpäivinä. Se ei kuitenkaan ole ainoa syy pitää ilmastointijärjestelmäsi hyvin huollettuna.

Rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko kertoo, miten tehokas ja luotettava ilmastointijärjestelmä voi myös säästää rahaa ja parantaa ajoturvallisuutta. Hän nostaa esiin kolme syytä, miksi jokaisen auton ilmastointijärjestelmää tulisi huoltaa säännöllisesti kylmäalan henkilöpätevyyden omaavan asentajan toimesta.

1. Vähennät polttoaineenkulutusta

Ilmastointihuolto ei yleensä sisälly määräaikaishuoltoon, mutta järjestelmä on suositeltavaa huoltaa kahden vuoden välein ja tarkastaa vuosittain, jotta se toimisi tehokkaasti. Ilmastointihuolto on säädeltyä, eli huollon voi tehdä vain asentaja, jolla on Tukesin myöntämä kylmäalan henkilöpätevyys.

”Säännöllinen ilmastointihuolto tukee moottorin suorituskykyä, sillä huonosti toimiva järjestelmä rasittaa moottoria tarpeettomasti. Jopa 10–15 % kylmäaineesta voi haihtua vuosittain, mikä lisää kompressorin kuormitusta ja polttoaineenkulutusta”, Alanko selittää.

2. Vältät kalliit korjaukset

Ilmastointihuollossa vanha kylmäaine otetaan talteen ja kierrätetään takaisin, ja järjestelmä alipaineistetaan kosteuden poistamiseksi, mikä auttaa ehkäisemään korroosiota. Tämän jälkeen järjestelmään lisätään kylmäainetta, mikäli sitä on haihtunut, sekä öljy.

”Järjestelmään päässyt kosteus voi aiheuttaa korroosiota, joka vahingoittaa osia, kuten kompressoria tai lauhdutinta, ja heikentää järjestelmän tehokkuutta. Pahimmassa tapauksessa ilmastointi voi lakata toimimasta kokonaan. On parempi maksaa pieni summa säännöllisestä huollosta kuin joutua myöhemmin tekemään kalliita korjauksia”, Alanko sanoo.

3. Mukavuus lisää turvallisuutta

Alanko korostaa, että hyvin huolletun ilmastointijärjestelmän tuoma mukavuus vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. ”Kun lämpötila ja ilmankosteus ovat kohdallaan, voit keskittyä paremmin ajamiseen.”

Toinen vinkki mukavuuden, ja siten turvallisuuden, parantamiseen on tarkistaa matkustamon raitisilmansuodattimen kunto ja vaihtaa se, jos sitä ei ole vaihdettu yli vuoteen. Tämä ei yleensä sisälly ilmastointihuoltoon. Voit tehdä vaihdon itse tai pyytää ammattilaista tarkistamaan ja vaihtamaan suodattimen tarvittaessa.

”Ajamisesta tulee miellyttävämpää, kun matkustamossa on raikas ilmansuodatin. Tukkeutunut tai kostea suodatin heikentää ilmanlaatua ja ilman kiertoa autossa. Toimiva suodatin poistaa lähes kokonaan katupölyn ja siitepölyn, mikä parantaa ajomukavuutta erityisesti keväällä ja kesällä”, Alanko sanoo.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös