Näihin talven autovikoihin kannattaa varautua  – katso tästä viisi yleisintä ongelmaa ja niistä eniten kärsivät automerkit | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Auton huolto#Liikenteessä#Talviautoilu

Näihin talven autovikoihin kannattaa varautua  – katso tästä viisi yleisintä ongelmaa ja niistä eniten kärsivät automerkit

17.10.2025 | Autotoday

Suomen kylmät talvet koettelevat autonosia – ja usein myös hermoja. Pakkaset voivat aiheuttaa vikoja, joiden korjaaminen maksaa tyypillisesti 100–600 euroa. Autodiagnostiikkaan erikoistunut Carly listasi viisi yleisintä talviongelmaa, automerkit jotka kärsivät niistä eniten sekä korjausten keskimääräiset kustannukset.

Akku Exide Fiat Doblo. Kuva: Clas von Bell

Yksi suurimmista yksityishenkilöille suunnatuista autodiagnostiikkatoimijoista Carly on analysoinut yli 60 miljoonaa autoa maailmanlaajuisesti. Yrityksen tuore selvitys osoittaa, mitkä autoviat ovat yleisimpiä pohjoismaisilla autoilijoilla talvikuukausina. Analyysi perustuu Carlyn omaan dataan vuodelta 2024, jossa tarkasteltiin yli 250 000 pohjoismaisen käyttäjän auton tietoja talviaikaan ja verrattiin niitä muihin vuodenaikoihin.

Tässä ovat viisi yleistä auto-ongelmaa talvella, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

1. Akkuviat

Auton akku joutuu koville pakkasessa, ja ongelmia esiintyy kaikissa automalleissa, vaikkakin vanhemmat mallit ovat erityisen alttiita. Myös uudemmat akut voivat menettää suuren osan kapasiteetistaan lämpötilan laskiessa nollan alapuolelle. Suomessa ongelmia raportoidaan erityisesti Volvo- ja Volkswagen-merkin autoissa.

Korjauskustannusarvio: noin 100–400 euroa uuden akun kanssa (sisältäen asennuksen). Sähköautoissa viat koskevat yleensä 12V-apuakkua eivätkä korkeajänniteakkua.

2. Käynnistysongelmat (laturi ja hehkutulpat)

Käynnistysongelmat, jotka johtuvat laturin vioista tai kuluneista hehkutulpista, ovat edelleen yleinen ongelma dieselautoissa. Suomessa erityisen alttiita ovat Volkswagen, Toyota ja Skoda.

Korjauskustannusarvio: noin 200–600 euroa laturin vaihtoon ja 100–200 euroa uusista hehkutulpista.

3. Lämmitys- ja huurteenpoistojärjestelmän viat

Lämmitys- tai ilmastointijärjestelmän ongelmat ovat erityisen vakavia talvella, sillä turvallinen ajo edellyttää sekä tehokasta sisätilojen lämmitystä että toimivaa tuulilasin huurteenpoistoa. Ongelmat ovat yleisempiä vanhemmissa autoissa, erityisesti merkeissä kuten Citroën, Fiat, Nissan ja tietyissä Volvo-malleissa.

Korjauskustannusarvio: noin 150–400 euroa lämmitys- tai ilmanvaihtojärjestelmän korjauksesta.

4. Jarrujärjestelmän ongelmat

Kylmä, kostea sää ja tiesuola lisäävät jarrupalojen ja -levyjen kulumista, ja jarrunesteeseen päätynyt kosteus voi jäätyä. Ongelmat koskevat usein premium-merkkejä kuten BMW, Mercedes ja Audi, mutta myös Volkswagenia, Toyota ja Peugeotia.

Korjauskustannusarvio: noin 200–600 euroa jarrupalojen ja jarrunesteen vaihtoon.

5. Jäähdytysnesteen tai polttoaineen jäätyminen

Jäähdytysneste voi jäätyä, jos pakkasnesteen seossuhde on väärä. Dieselpolttoaine on erityisen herkkä ja voi jähmettyä äärimmäisessä pakkasessa. Tätä ongelmaa esiintyy erityisesti vanhemmissa dieselautoissa.

Korjauskustannusarvio: noin 100–300 euroa jäähdytysnesteen huuhtelusta ja vaihdosta tai dieselongelmien korjaamisesta.

Miten analyysi tehtiin?

Analyysi perustuu Carlyn käyttäjien anonymisoituun dataan, jossa tarkasteltiin, mitkä auton viat ovat yleisimpiä pohjoismaisilla käyttäjillä talvikuukausina (joulukuu 2023 – maaliskuu 2024) ja verrattiin niitä muihin vuodenaikoihin.

Carly on yksityishenkilöille suunnattu ratkaisu, jossa auton omistaja liittää Carlyn OBD-lukijan auton diagnostiikkaporttiin. Carly-sovellus näyttää auton datan muutamassa minuutissa, jolloin omistaja näkee reaaliajassa, mitä vikoja autossa on ja mitä pitää korjata.

Korjauskustannusarviot perustuvat alan keskiarvoihin sekä Carlyn omaan Cost Repair Estimator -palveluun.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa myös