25.11.2024 | Janne Kuusela
EU:n liikkuvuuspaketti on muuttanut kuljetusalaa merkittävästi vuodesta 2020 alkaen, erityisesti ajo- ja lepoaikasäädösten sekä ajopiirtureiden osalta. Seuraavaksi voimaan astuvat muutokset koskevat älypiirtureiden pakollisuutta kansainvälisessä liikenteessä sekä valvontajakson pidentymistä 28 päivästä 56 päivään.
Ulkomaanliikennettä harjoittavien yritysten pitää siis vaihtaa 2. version älypiirturit uudehkoihinkin autoihin.
Älypiirturin jälkiasennus kannattaa tehdä ajoissa, jos ajoneuvolla aiotaan ajaa ulkomaille. EU-komissio on ilmoittanut, ettei siirtymäaikatauluihin tule muutoksia.
Tänä vuonna yleistyneiden DSRC-etävalvontalaitteiden avulla virkavalta tunnistaa helposti, onko ajoneuvossa vaatimusten mukainen älypiirturi.
Tyyppihyväksymätön piirturi luokitellaan kaikkein vakavimmaksi rikkomukseksi (MSI) ERRU-järjestelmässä, mikä voi johtaa tuntuviin sakkoihin ja pahimmillaan liikennelupien menetykseen.
Tienvarsivalvonta kiristyy 31.12.2024 alkaen, kun valvontajakso pitenee 28 päivästä 56 päivään. Tämä tarkoittaa, että tienvarsitarkastuksissa virkavalta tarkastaa jatkossa kuljettajan ajotiedot pidemmältä ajalta takautuvasti.
Kuljettajan tulee pitää mukanaan kaikki tarvittavat asiakirjat, kuten ajopiirturin tulosteet ja käsin tehdyt muistiinpanot 56 päivän ajalta. Jos käytössä on analoginen piirturi, myös piirturikiekot on säilytettävä yhtä pitkältä ajalta.
Kuljettajakortin vanhentuessa on erääntynyttä korttia pidettävä myös 56 päivää ajossa mukana.
Ammattipätevyyden jatkokoulutuksessa ajo- ja lepoaikasäännökset sekä digipiirturin käyttö päivität osaamisesi. Älypiirturit sisältävät uusia ominaisuuksia, joiden oikeaoppisella käytöllä vältät turhat seuraamukset tienvarsivalvonnassa.