29.11.2024 | Autotoday
Moottori-lehti selvitti, mitkä tekijät vaikuttavat autojen vakuutusten hintoihin ja miten hinnat eroavat eri yhtiöiden kesken. Sähköautojen suurempi vahinkotiheys ja kalliimmat korjauskustannukset nostavat niiden vakuutushintoja.
Autojen turvallisuuskehitys on ollut huimaa. Passiivisen eli onnettomuudessa suojaavan turvallisuuden ohella autojen aktiivinen eli onnettomuuksia ehkäisevä turvallisuus on parantuntunut uusien turvavarusteiden ansiosta.
Vakuutushinnoissa turvallisuus näkyy hieman kaksijakoisena. Uusien autojen autovakuutukset eli kaskot ovat useimmiten kalliimpia kuin vanhoissa autoissa, kun taas liikennevakuutus irtoaa uusiin autoihin vanhoja edullisemmalla hinnalla.
Sähköautojen vakuutukset ovat puolestaan kalliimpia kuin polttomoottoriautoissa. Kasko korvaa omalle ajoneuvolle sattuneet vahingot ja liikennevakuutus henkilövahingot sekä muille osapuolille aiheutetut vahingot.
Vakuutusyhtiöillä on runsaasti dataa, jonka perusteella hinnoittelua tehdään eli tuulesta hintoja ei temmata.
Polttomoottoriautosta sähköautoon siirtyminen nostaa riskiä
Liikennevakuutuksissa henkilövahingot ja niiden kustannukset ovat suuressa roolissa, kun taas kaskon hinnassa painopiste on muun muassa vakuutettavan auton korjauskustannuksilla.
Uudempien autojen kalliimpiin vakuutushintoihin vaikuttavat juuri niiden kalliimmat korjauskustannukset. Erityisesti sähköautojen akkuvaurioiden korjaaminen voi olla todella kallista. Sähköautoille tapahtuu myös enemmän vahinkoja, mikä osittain johtuu siitä, että niillä ajetaan keskimääräistä enemmän ja ajo painottuu kaupunkeihin.
Vakuutusyhtiö Ifissä on havaittu, että autosta toiseen vaihtaminen nostaa aina hetkellisesti vahinkoriskiä, ja polttomoottoriautosta sähköautoon siirtyminen nostaa riskiä enemmän kuin toiseen polttomoottoriautoon vaihtaminen. Tämä johtuu muun muassa sähköautojen suuremmasta koosta ja sen vuoksi niille sattuvista parkkipaikkakolhuista.
Moottorin selvitys kymmenen uuden auton sekä kahden käytetyn auton vakuutushinnoista viidestä eri vakuutusyhtiöstä todisti, että kilpailuttaminen kannattaa. Esimerkiksi BMW i4 eDrive40:n halvimman ja kalleimman liikenne- ja kaskovakuutuksen sisältävän paketin hintaero oli yli tuhat euroa. Vakuutusten kattavuuksissa oli pieniä eroja, joten myös vakuutusten sisällöt kannattaa katsoa tarkkaan ennen lopullista päätöstä.
– On hyvä huomioida myös se, että omavastuun suuruudella voi olla iso vaikutus vakuutuksen hintaan. Autoilijan kannattaa harkita huolellisesti kuinka pienen omavastuun oikeasti tarvitsee. Omavastuun nostaminen vaikka 200 eurosta 500 euroon voi maksaa itsensä takaisin vuodessa, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
Artikkeli julkaistiin keskiviikkona 27.11. ilmestyneessä Moottorissa 11–12/2024. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Koko artikkeli on luettavissa myös täältä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell