Miksi ihmeessä me autoilemme? | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Liikenteessä#Mobilia#automuseo

Miksi ihmeessä me autoilemme?

23.3.2025 | Autotoday

Yksityisautoiluun on aina liittynyt ongelmia. Autoilu on ollut ympäristökysymys jo 1960-luvulta ja autoiluun vaadittavien teiden ja pysäköintialueiden rakentamisratkaisut ovat kuumentaneet tunteita. Kuva: Mobilia/Anniina Salminen.

Auton ja tien museo Mobiliassa Kangasalla avautuu perjantaina 21.3.2025 uusi näyttely, joka pohtii yksityisautoilua.


Miksi ihmeessä me autoilemme? -näyttelyssä tarkastellaan, miten henkilöautoista on tullut keskeinen osa elämäämme ja miksi polttomoottori ja bensiini ovat valikoituneet käyttövoimaksi. Näyttely kertoo, miksi autoa pidettiin aikanaan hevosta ympäristöystävällisempänä liikkumisvaihtoehtona ja mitä muuta auto merkitsee kuin pelkkää kulkuvälinettä.

Fiat 525 S vuodelta 1929 on ollut poikkeuksellisen hieno ja harvinainen vuokra-auto, jota käytettiin vuokra-ajossa vuosina 1929–1933. Kuva: Mobilia/Anniina Salminen.

Miksi ihmeessä me autoilemme -näyttelyssä on esillä yhteensä 26 autoa, joista vanhimmat ovat vuosilta 1898 ja 1914 ja uusimmat 1990-luvulta. Esillä olevien autojen myötä, pohditaan autoilun syitä, merkitystä ja historiaa. Näiden lisäksi näyttelyssä käsitellään myös liikenneturvallisuuden merkitystä sekä automainosten luomia mielikuvia.

Näyttelyn pohjaksi Mobilia järjesti viime vuonna kyselyn, jolla kartoitettiin suomalaisten syitä autoiluun. Kyselyn tuloksia on nähtävissä näyttelyssä.

Vuosimallin 1914 Opel 8/22 PS:n alkuperäinen omistaja oli maanviljelijä Kaarlo Rauhankallio Somerniemen Rauhankallion kartanosta. Rauhankallio oli aktiivinen poliitikko, ja hänen autoillaan kuljetettiin erityisesti helsinkiläisiä arvovieraita. Näyttävä keräsi helposti huomiota. Auton erikoisuus on sen käärmemäinen äänitorvi. Kuva: Mobilia/Anniina Salminen.

Auto on maaseudulla asuvalle, töissä käyvälle ihmiselle pakollinen. Julkista liikennettä ei kulje meillä lainkaan. (Nainen, 1986)

Oman henkilöauton omistaminen on monille välttämättömyys, koska millään muulla kulkuvälineellä ei pääse kulkemaan. Autoilu ja autojen kanssa touhuaminen sinällään ovat osalle tärkeitä harrastuksia, jotka edistävät henkistä hyvinvointia. Näyttely avaa autoilun moninaisia taustoja ja haastaa museovieraan pohtimaan, miksi ihmeessä me autoilemme!

Miksi ihmeessä me autoilemme? -näyttelyssä on hyödynnetty yleisökyselyn tuloksia suomalaisten syistä autoilla. Erilaisiin näkemyksiin pääsee tutustumaan näyttelyssä. Kuva: Mobilia/Anniina Salminen.

Näyttelyn ajoneuvolista:

  • GEORGES RICHARD Vis-à-Vis vm. 1898
  • OPEL 8/22 PS Doppel-Phaeton-Sechssitzer vm. 1914
  • FORD T Touring vm. 1923
  • FIAT 525 S vm. 1929
  • MOSKVITSH 407 vm. 1962
  • FORD Vedette vm. 1954
  • IFA F9 vm. 1956
  • LLOYD Arabella vm. 1960
  • ROVER 3 Litre Saloon vm. 1961
  • ŠKODA Octavia Combi vm. 1963
  • NECKAR Jagst 770 vm. 1965
  • RENAULT Dauphine Gordini vm. 1965
  • VOLKSWAGEN 1300 vm. 1966
  • FORD Anglia vm. 1966
  • OPEL Olympia Rekord vm. 1968
  • FORD Taunus GT 2000 Coupe vm. 1972
  • DATSUN 1200 Finn vm. 1972
  • TOYOTA 3D Corolla STW vm. 1978
  • OPEL Kadett D vm. 1980
  • CHEVROLET Chevy Van 20 vm. 1980
  • LADA 1200S vm. 1990
  • SAAB 900 5D Combi Sedan vm. 1993
  • CITROËN Xsara vm. 1998

Harrastus

  • FORD Coupe vm. 1932
  • AUDI S4 vm. 1999

Sähköauto

  • TALBOT Horizon vm. 1984

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös