Mersun E-sarjan lataushybridien sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Mercedes-Benz#Liikenteessä

Mersun E-sarjan lataushybridien sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui

5.9.2023 | Autotoday

Kuva: Mercedes-Benz

Mercedes-Benzin odotettu perusrakennetta myöden uusi E-sarjan sedan (W 214) tarjoaa entistä enemmän tilaa, mukavuutta ja ylellistä ajokokemusta. E-sarjan mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4949/1880/1468 milliä. Auton kokonaispituus on kasvanut 14 mm ja leveys 28 mm.

Akseliväli on 22 milliä pidempi kuin ennen ja nyt 2961 milliä, mikä tuo lisää väljyyttä takajalkatiloihin. Sisätilat ovat lähes S-sarjan mittaiset; esimerkiksi takaistuimen leveys on 1519 milliä eli 25 milliä enemmän kuin edeltäjässä. Polttomoottorisen sedan-mallin tavaratilan koko on 540 litraa.

Kuva: Mercedes-Benz

Yli kaksinkertainen toimintamatka

Kaikkien lataushybridien sähköinen toimintamatka on vähintäänkin kaksinkertaistunut. Jokainen uuden Mercedes-Benz E-sarjan lataushybrideistä yltää WLTP-mittauksen mukaiseen yli 100 km toimintamatkan yhdellä latauksella.

Tuplaantuneen toimintamatkan takana on useita tekijöitä. Suurin niistä on Mercedes-Benzin neljännen sukupolven hybriditeknologia yhdistettynä uuteen, toisen sukupolven MBUX-järjestelmään ja aerodynaamisempaan korimuotoiluun.

Uusi MBUX kykenee tarkemmin säätelemään polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistoimintaa ja hyödyntämään topografista karttadataa reitin ja moottoreiden välisen yhteistoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kuva: Mercedes-Benz

7500 euron arvosta lisää vakiovarusteita

Lanseerausvaiheessa mallisto sisältää kymmenen versiota. Uusi E-sarjan sedan on saatavissa nelivetoisena 220d – kevythybridinä ja sekä taka- että nelivetoisina bensiinimoottorilla varustettuina lataushybrideinä.

Mercedes-Benz E 300e sedanin saa valinnan mukaan joko taka- tai nelivetoisena. Tehokkaampi E 400e on aina varustettu nelivedolla. Nelivetomallien vetosuhde on eteen 45 % ja taakse 55 %.

Kuva: Mercedes-Benz

Alkuvaiheessa farmarimallisto tuodaan myyntiin 300e-lataushybridinä. Loppuvuodesta molempien korimallien mallisto laajenee nelivetoisilla 300de – diesel lataushybrideillä. Samassa yhteydessä farmariin tulee saataville myös toisen sukupolven ISG-starttigeneraattoria ja rinnakkaista 48 voltin järjestelmää hyödyntävä 220d 4Matic kevythybridi.

Mallimuutoksen yhteydessä vakiovarusteita on tullut lisää yli 7500 euron arvosta. Uusia varusteina ovat mm. uusi 14,4 tuuman OLED-keskinäyttö, 12,3 tuuman kuljettajan näyttö, 5G-kommikaatiomoduuli, Distronic-etäisyysvakionopeudensäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja lämmitettävä tuulilasinpesujärjestelmä sekä pistokehybridien 11 kW AC-virtalaturi.

Kuva: Mercedes-Benz

Kaikista malleista on saatavana myös Premium-malli. Premium tuo varusteluun lisää mm. Burmeister äänentoiston, Multibeam LED-matriisiajovalot, 360 asteen pysäköintiavustimen, etuistuinten muistipaketin sekä avaimeton Keyless GO-järjestelmä .

Passiivisiin turvavarusteisiin kuuluvat kaikissa malleissa muun muassa A-pilarista C-pilariin asti ulottuvat ikkunaturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny sekä etumatkustajien väliin avautuva keskiturvatyyny.

Vakiona 11 kW:n AC-laturi, lisävarusteena 55 kW:n DC-lataus

Lataushybridit ottavat energiaa talteen jopa 100 kW:n teholla. Vakiovarusteena autoissa on 11 kW:n sisäinen AC-laturi. Lisävarusteena on saatavana 55 kW:n DC-laturi, jonka avulla akku latautuu täyteen jopa 30 minuutissa.

Kuva: Mercedes-Benz

Sedan-mallin ensimmäiset asiakasautot ovat Suomessa lokakuussa tänä vuonna. Farmari-mallin ensimmäiset asiakasautot ovat Suomessa tammikuussa 2024.

Malliston tekniikka pähkinänkuoressa

Kuva: Mercedes-Benz

 

Edellisen ja uuden mallin lataushybridien toimintamatkat vertailussa

Kuva: Mercedes-Benz

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut