Meppien mukaan autojen latauspisteitä tulee olla vähintään 60 km välein | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Latauspiste#Sähköautoilu

Meppien mukaan autojen latauspisteitä tulee olla vähintään 60 km välein

20.10.2022 | Autotoday

Kuva: Clas von Bell

Ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi mepit haluavat varmistaa, että sähköautojen latauspisteitä on 60 km välein sekä vetytankkauspisteitä 100 km välein.

Keskiviikkona Euroopan parlamentti hyväksyi kantansa lakiesityksiin merenkulun päästöistä sekä sähkölataamisen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten vedyn, infrastruktuurista autoille, rekoille, junille ja lentokoneille.

Uudet säännöt kuuluvat EU:n Fit for 55 -pakettiin, jonka tavoitteena on laskea kasvihuonepäästöjä vähintään 55 % vuosien 1990 ja 2030 välillä.

Lisää lataus- ja vetytankkauspisteitä

Mepit hyväksyivät kantansa esitykseen, jossa määritetään kansalliset minimitavoitteet vaihtoehtoisen latausinfrastruktuurin rakentamiselle. Kunkin jäsenmaan tulee esittää vuoteen 2024 mennessä suunnitelma, jolla se pääsee tavoitteisiin.

Parlamentin kannan mukaan EU:n pääteillä on oltava ainakin yksi henkilöautojen sähkölatauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä.

Sama vaatimus koskisi myös rekkojen ja bussien tehokkaampia latauspisteitä, mutta vain TEN-T-runkoverkossa.

Sääntöihin on poikkeuksia mm. syrjäseutuja ja harvaan liikennöityjä teitä varten: jos tiellä mitataan alle 1500 autoa päivässä, sille voi anoa poikkeuksellista 100 kilometrin vähimmäisetäisyyttä.

Mepit myös ehdottavat vetytankkauspisteiden lisäämistä EU:n pääteille 100 kilometrin välein (komissio esitti 150 kilometrin vähimmäisetäisyyttä) ja tämän toteuttamista nopeammin, jo vuoteen 2028 mennessä vuoden 2031 sijaan.

Lataamisen helpottaminen

Sähkö- ja vetytankkaamisen on oltava avointa kaikenmerkkisille ajoneuvoille, ja maksamisen tulee olla helppoa, todetaan parlamentin kannassa.

Latauspisteillä on näytettävä hinta kilowattituntia kohden ja vetytankkauspisteillä hinta kiloa kohden, jotta ne ovat vertailtavissa.

Lisäksi mepit haluavat, että EU perustaa vuoteen 2027 mennessä vaihtoehtoisten polttoainedatan yhteyspisteen, jonka kautta tieto saatavuudesta, odotusajoista ja hinnoista eri asemilla olisi saatavilla.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell