MANin uuden dieselmoottorin tuotantohalli on valmis | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#MAN

MANin uuden dieselmoottorin tuotantohalli on valmis

30.3.2023 | Autotoday

Kuva: MAN

MANin tehdas Nürnbergissä on saavuttanut jälleen yhden tärkeän virstanpylvään muutosmatkallaan, kun sen uudelleen kehitetyn 13-litraisen dieselmoottorin tuleva tuotantohalli saatiin valmiiksi. Rakennuksen valmistumisen kunniaksi järjestetty seremonia oli 15 kuukautta kestäneen todella laajan rakennushankkeen loppuhuipentuma.

MANin uusi tuotantohalli on yksi Nürnbergin tehtaan suurimmista rakennushankkeista, ja siihen investoitiin lähes 170 miljoonaa euroa. Hallin pinta-ala on noin 23 000 m2 ja siellä tulee työskentelemään yli 160 ammattilaista.

Uudessa tuotantohallissa valmistetaan Traton-konsernin uuden 13-litraisen dieselmoottorin komponentteja. Uutta moottoria käyttävät kaikki konsernin merkit (Scania, MAN, Volkswagen Truck & Bus, Navistar, RIO) ja niitä valmistetaan tässä huippumodernissa valmistusympäristössä kolmessa vuorossa.

Rakennukset, asennetut järjestelmät ja teknologia on suunniteltu viimeisten energiasäännösten mukaisesti. Ergonomia ja helppopääsyisyys sekä houkuttelevasti suunnitellut yleiset tilat muodostavat miellyttävän ja kestävän kehityksen periaatteita noudattavan työympäristön.

Vuodesta 2024 eteenpäin Traton-konsernin uusi, yhteinen dieselmoottori valmistetaan Nürnbergissä MANin vaatimusten mukaisesti – suunnilleen samaan aikaan alkaa MANin pitkän matkan täyssähköisen kuorma-auton sarjatuotanto Münchenissä.

Nürnbergin tehtaalta tulevat myös täyssähkökuorma-auton sähkömoottorit. Korkeajänniteakustojen tuotanto alkoi jo viime vuonna.
Teknologisen muutoksen edistyessä sekä perinteisellä polttomoottorilla että sähkömoottorilla varustettuja ajoneuvoja valmistetaan tulevaisuudessa rinnakkain Münchenin tehtaalla. Tämän vuoksi Nürnbergin tehdas toimittaa keskeisiä komponentteja molempiin käyttövoimiin.

Uusi dieselmoottori, joka on kehitetty läheisessä yhteistyössä konsernin eri merkkien kesken, kaventaa kuilua perinteisen polttomoottorin ja tulevaisuuden sähkömoottorin välillä. Uuden dieselmoottorin polttoaineenkulutus on MANin mukaan merkittävästi alhaisempi kuin edeltävässä moottorisukupolvessa.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa