26.11.2024 | Autotoday
Valtakunnallisen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesällä on kasvanut tilastollisesti merkittävästi Uudenmaan ELY-keskuksen liikennevastuualueen toimialueella eli Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Yksityishenkilöiden tyytyväisyys sen sijaan laski hieman.
Raskaan liikenteen tyytyväisyys sekä maanteiden kuntoon pääväylillä että muiden teiden kuntoon nousi. Myös pääteiden hoitoon pääväylillä ammattiautoilijat olivat yksityisautoilijoita tyytyväisempiä. Lisäksi ammattiautoilijoiden tyytyväisyys päällysteiden kuntoon pääteillä nousi. Pääteillä raskasta liikennettä haittasivat eniten päällysteiden reiät, urat sekä päällysteen paikkausten laatu.
Päällysteiden kunto on tärkein osatekijä, joka vaikuttaa tienkäyttäjien tyytyväisyyteen.
“Raskaan liikenteen kuljettajilla korostuu päätieverkon päällysteiden kunto, kun taas yksityisautoilijoilla tyytyväisyyteen vaikuttaa yhtä paljon myös alemman tieverkon päällysteiden kunto. Muiden osatekijöiden, kuten tiemerkintöjen näkyvyyden, liikennemerkkien kunnon ja tienvarsien sekä levähdys- ja pysähtymisalueiden siisteyden vaikutus tienkäyttäjien kokonaistyytyväisyyteen on vähäisempi”, toteaa Uudenmaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Annika Sarkkola.
Päällysteen kunnosta valitetaan
Tyypillinen liikenteen asiakaspalvelun kautta tullut tienkäyttäjän palaute koskee päällysteen kuntoa.
Tänä vuonna Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella eli Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä päällystettiin noin 780 ajoratakilometriä, josta reilu 70 km oli kävely- ja pyöräilyväyliä. Valtakunnallisesti päällystystöiden tavoitteena oli pysäyttää korjausvelan kasvu eli se, ettei huonokuntoisten päällysteiden määrä kasvaisi.
“Korjausvelan pysäyttäminen oli mahdollista hallituksen myöntämän erillisrahoituksen ansiosta. Näillä näkymin lisärahoitusta on tarjolla myös vuodelle 2025, jolloin toivottavasti pystytään edelleen korjausvelkaa vähentämään erityisesti alemmalla tieverkolla”, toteaa tienpitoyksikön päällikkö Timo Karhumäki.
Ammattiautoilijat arvioivat myös levähdys- ja pysähtymisalueiden siisteyden ja riittävyyden paremmaksi kuin aikaisempina vuosina. Vaikka kasvillisuuden niitot ja raivaukset herättivät keskustelua, tyytyväisyys niihin oli samalla tasolla kuin edellisinä vuosina niin yksityis- kuin ammattiautoilijoidenkin parissa. Etenkin liittymistä on raivattu tänä vuonna vesakkoja.
“Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tienkäyttäjät antavat tyypillisesti palautetta teiden varsilla havaitsemistaan näkemäesteistä, kuten puista ja pusikoista. Lisäksi tienkäyttäjät ilmoittavat vieraslajeista, kuten lupiinista, kurtturuususta ja espanjansiruetanasta. Tienvarsien niitoista annetaan palautetta sekä puolesta että vastaan. Useampia niittoja toivovat perustelevat niittotarvetta paitsi vieraslajien torjumisella myös liikenneturvallisuudella. Niitot parantavat tienvarsien näkemiä ja vähentävät näin osaltaan liikenneturvallisuusriskejä. Toisaalta myös harvemmille tai myöhemmille niitoille on kannattajansa, jotka puolustavat luonnon monimuotoisuutta”, Sarkkola kertoo.
Uudenmaan ELY-keskus sai ammattiautoilijoilta parhaan keskiarvon pääteiden ajettavuudesta, leveydestä, mutkista ja mäistä. Myös sorateiden kuntoon keväällä ja kesällä oltiin tyytyväisimpiä Uudenmaan ELY-keskuksen alueella niin henkilöautoilijoiden kuin ammattiautoilijoidenkin parissa.
Yksityishenkilöiden tyytyväisyys jalankulku- ja pyöräteiden päällysteisiin on hienoisessa kasvussa. Myös jalankulku- ja pyöräteiden määrään tyytyväisyys oli noussut viime vuoden lukemista. Tänä vuonna jalankulku- ja pyöräteitä päällystettiinkin Uudenmaan ELY-keskuksen alueella ennätysmäärä.
Kaksi kertaa vuodessa
Väylävirasto selvittää tienkäyttäjien tyytyväisyyttä kahdesti vuodessa: talvikunnossapidon ja kesäkauden maanteiden kunnon osalta. Tuloksia käytetään toiminnan seurannassa sekä suunnittelussa ja ohjauksessa.
Tuoreimmat tulokset koskevat kesäkauden tutkimusta, joka toteutettiin 15.8.–25.9.2024. Mittarina kyselyssä käytetään tienkäyttäjien tyytyväisyyttä maanteiden kuntoon kesäkaudella. Raskas liikenne ja yksityishenkilöt ovat kyselyssä omina asiakasryhminään, joiden molempien tyytyväisyys on yhtä tärkeää.
Yksityishenkilöiltä kerättiin tietoa online-paneelissa, kun taas raskaan liikenteen osalta käytettiin kirjekyselyä, johon oli myös sähköinen vastausmahdollisuus. Tutkimukseen vastasi yhteensä 4 603 yksityishenkilöä ja 1 281 ammattiautoilijaa. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tutkimukseen vastasi 1707 yksityishenkilöä ja 266 ammattikuljettajaa.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell