16.11.2023 | Autotoday
Gasum on aloittanut kaasuntankkausaseman rakennustyöt Rovaniemellä. Asema avautuu arviolta alkukesästä 2024.
Rovaniemen asema on tärkeä laajennus Gasumin liikennekaasun jakeluverkostoon Pohjois-Suomessa ja erityisesti Lapin alueella. Pohjois-Suomen asemat mahdollistavat vähäpäästöiset kuljetukset kaasurekoilla ja -kuorma-autoilla yhä kasvavalle joukolle logistiikkayrityksiä.
– Rovaniemen aseman valmistuttua biokaasun käyttö raskaissa kuljetuksissa on jo mahdollista valtaosassa Suomea. Tavoitteenamme on mahdollistaa kuljetukset biokaasulla kaikilla runkoliikenteen reiteillä Suomessa ja Ruotsissa. Tavaraliikenteen näkökulmasta Rovaniemi on keskeisellä paikalla niin Lapin liikenteen, kuin koko Suomenkin kuljetusten osalta, toteaa Gasumin Suomen liikenteen liiketoimintajohtaja Juho Kurra.
Rovaniemen asema on valmistuttuaan maailman pohjoisin nesteytettyä kaasua myyvä tankkausasema. Gasum avasi hiljattain toiseksi pohjoisimman asemansa Keminmaalle.
Rovaniemen asemalla myydään sekä nesteytettyä että paineistettua kaasua, joten se palvelee raskaan liikenteen lisäksi myös henkilöautoja. Rovaniemi on ollut pitkään hyvin toivottu sijainti kaasuntankkausasemalle henkilöautoilijoiden keskuudessa. Asema helpottaa kaasuautolla kulkemista Lapin hiihtokeskuksiin.
Uuden aseman tontti sijaitsee osoitteessa Energiakatu 5 Rovaniemen Teollisuuskylän alueella E75-tien läheisyydessä Rovaniemen keskustan eteläpuolella. Sijainti palvelee erinomaisesti sekä pohjoisen että etelän suuntaan kulkevaa liikennettä.
Päästövähennys 90 prosenttia
Liikennekaasu on kustannustehokas polttoaine raskaan liikenteen käyttöön ja sen avulla kuljetusyritykset voivat leikata päästöjään jo tänään. Logistiikka- ja kuljetusyhtiöt ovat avainasemassa Suomen tieliikennepäästöjen leikkaamisessa ajomatkojen ollessa pidempiä ja päästöjen moninkertaisesti suurempia henkilöautoihin verrattuna.
Lähes 100 prosenttia Gasumin Suomessa myymästä liikennekaasusta kaikille ajoneuvosegmenteille on biokaasua, jonka koko elinkaaren aikaiset päästöt ovat keskimäärin 90 prosenttia pienemmät perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.
Gasumin strateginen tavoite on tuoda vuoteen 2027 mennessä pohjoismaisille markkinoille seitsemän terawattituntia (TWh) uusiutuvaa kaasua vuodessa. Se tarkoittaisi vuosittaista 1,8 miljoonan hiilidioksiditonnin päästövähennystä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Ulkomaanliikenne#Polttoaine#Tulli
7.9.2023 | Jarkko Nisula
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,