10.1.2025 | Autotoday
Maamme liikenneturvallisuuden tila on jämähtänyt keskimäärin 200 vuotuisen liikennekuoleman tasolle. Keinoja liikennekuolemien vähentämiseen pohditaan jatkuvasti ja samalla liikenneturvallisuuden oikean tilannekuvan olemassaoloa ei haluta myöntää avoimesti, todetaan Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen kannanotossa.
Poliisin ns. tehovalvontajaksojen saldot kertovat korutonta kieltä siitä, mikä on maamme tieliikenteen todellinen tilannekuva; Merkittävä määrä kiinni jääneitä rattijuoppoja, epäkuntoisia ajoneuvoja, ajo- ja lepoaikoja noudattamattomia kuljettajia, turvalaitteita käyttämättömiä kuljettajia ja matkustajia, kaahareita ym. tieliikenteen turvallisuuttaa vakavasti vaarantavia asioita.
Todellisuudessa tehovalvontajaksot osoittavat vastaavan tilanteen olevan tällä hetkellä voimassa tiestöllä 365 päivää/vuosi ja tämä on tosiasia, josta ei haluta keskustella julkisesti eikä avoimesti.
Jotta tilannekuvaa kyettäisiin muuttamaan, tulisi poliisin liikenteenvalvonta olla päivittäistä ja tienkäyttäjien toimintaan vahvasti vaikuttavaa, sillä esim. rattijuopon liikkeellelähdön ja kaaharin kaahaamisen estää tehokkaimmin kiinnijoutumisriskin vahva olemassaolo.
Nurmijärven vakava tieliikenteen suuronnettomuus nosti jälleen keskustelun mediassa pinnalle. Vaikka kyseiseen onnettomuuteen olisi tuskin voitu vaikuttaa poliisin liikenteenvalvonnalla, mediassa tapahtuneen keskustelun yhteydessä Liikenneturvan toimitusjohtaja peräänkuulutti liikenneturvallisuuden parantamiseksi poliisin uskottavaa liikenteenvalvontaa.
Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä, sillä poliisin liikenteenvalvonnan säännöllinen olemassaolo puuttuu tiestöltämme. Poliisin työajan seurantajärjestelmä liikenteenvalvonnan osalta ei voi olla todellinen, sillä poliisin liikenteenvalvonta on lähes poissaolevaa tiestöltä ns. tehovalvontajaksoja lukuun ottamatta.
Esimerkiksi Valtakunnallisen Liikenneturvallisuusstrategian tulisi perustua todelliseen liikenneturvallisuuden tilaan eikä ainoastaan liikennekuolemiin ja vakaviin loukkaantumisiin, sillä liikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset ovat vain yksi mittari mitata liikenneturvallisuuden tilannekuvaa strategia lähtökohdaksi.
Yksinkertainen totuus on se, että maamme liikenneturvallisuuskeskustelusta puuttuu liikenneturvallisuuden todellinen tilannekuva, jota ei haluta avata julkiseen keskusteluun.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,