25.9.2024 | Autotoday
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys on erittäin huolestunut siitä, että nykyisissä uudemmissa autoissa oleva päivävalokytkentä vaarantaa tienkäyttäjien turvallisuutta erityisesti silloin kun tiellä oleva sumu, sade tai tien pinnasta sateen jäljiltä nouseva vesi heikentää ajoneuvojen havaittavuutta.
Kaikissa näissä ajo-olosuhteissa tulisi autojen takavalojen palaa 100 %:sti, mutta näin ei tapahdu, sillä autojen päivävalotekniikka ei reagoi juuri lainkaan kyseisiin ajo-olosuhteisiin eikä auton ajovalotekniikka sytytä automaattisesti auton varsinaisia ajovaloja toimimaan, jolloin myös auton takavalot syttyisivät toimimaan asianmukaisesti. Kyseiset ” perä pimeänä ” ajavat autot ovat arkipäivää maamme tiestöllä ajo-olosuhteissa, jolloin tiellä tarvittaisiin kaikkien auton valojen moitteeton toiminta.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen tekemän selvityksen mukaan pääasiallinen peruste kyseiselle päivävalotekniikalle on ollut autojen ”vihreyden” lisääminen, sillä päivävalotekniikan pääasiallisena perusteena on ollut se, että auton takavalojen toimimattomuus vähentää autojen päästöjä.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys pitää kyseistä päätöstä esimerkkinä siitä, että vihreä ratkaisu on tehty liikenneturvallisuuden kustannuksella. Samalla voidaan kysyä sitä, ovatko päätöstä valmistelleet virkamiehet edes ajatelleet päivävalotekniikan vaikutusta liikenteen turvallisuuteen, vai onko niin, että vain liikenteen ”vihreys” on ollut ainoa syy päätökseen.
Näyttää myös siltä, että merkittävältä määrältä autojen kuljettajia puuttuu kyky ja taito reagoida muuttuneisiin ajo-olosuhteisiin, koska he eivät kytke ajoneuvojen varsinaisia ajovaloja päälle, vaikka tiellä on sumua, tiellä sataa tai sateen jäljiltä tiestä nouseva vesi estää tai haittaa merkittävästi auton havaittavuutta tai he ajavat tunneliin, missä ajovalojen käyttö on pakollista.
Käytännössä siis jokaisen päivävalotekniikalla varustetun auton kuljettajan tulisi orientoitua käyttämään auton ajovaloja muuttuneiden ajo-olosuhteiden ja lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen selvityksen mukaan on mahdollista, että autojen päivävalotekniikka muutetaan ohjelmoinnilla, jolloin auton perävalot toimivat aina myös päivävalojen kanssa.
Näyttää kuitenkin siltä, että kaikki automerkit eivät suostu tekemään kyseistä muutosta auton päivävalojen ohjelmointiin, vaikka Traficomilta saadun tiedon mukaan kyseinen uusi ajovalojen ohjelmointi on mahdollista tehdä lain ja asetusten puitteissa, koska auton päivävaloihin sovelletaan huomiovalosäännöstä, jonka mukaan takavalot voivat joko toimia tai ei toimia myös päivävalojen ollessa toiminnassa.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys kehottaa kaikkia päivävaloasennuksen omaavia autojen omistajia muuttamaan päivävalojen toiminnan ohjelmointia niin, että perävalot palavat aina riippumatta siitä, onko auton ajovalot päivävalo- vai oikea ajovaloasennossa.
Muutos kannattaa tehdä auton merkkihuollossa, jotta työ tehdään varmasti asianmukaisesti.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys muistuttaa kaikkia autoilijoita siitä, että tällä teknisellä toimenpiteellä lisätään merkittävästi muiden tienkäyttäjien ja samalla myös päivävaloilla ajavan autoilijan turvallisuutta tien päällä.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
14.2.2025 | Erkki Heiskanen
#Liikenneturvallisuus#Heijastin
11.2.2025 | Jarmo Tukiainen
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.