16.7.2024 | LVM - Tiedote
Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi 15.7.2024 arviomuistion liikenteen sähköistymisen mahdollisuuksista edistää energiajärjestelmän joustavuutta Suomessa. Arviomuistiossa kuvataan EU:n vaatimusten mukaisesti liikenteen sähköistymisen tuomien mahdollisuuksien nykytila ja esitetään toimenpiteitä.
EU:ssa päästiin sopuun jakeluinfra-asetuksesta eli nk. AFIR-asetuksesta 25.7.2023. Jakeluinfra-asetus sisältää vaatimuksia jakeluinfran minimitasoksi ja myös velvoittaa jäsenvaltiot arvioimaan, miten sähköajoneuvot voisivat latauspisteiden käyttöönoton ja toiminnan ansiosta edesauttaa energiajärjestelmän joustavuutta ja uusiutuvan sähkön kasvavaa hyödyntämistä. Jakeluinfraohjelman edellyttämä kansallinen jakeluinfraohjelma on myös parhaillaan lausuntokierroksella.
Arvioinnissa on huomioitava sekä yksityiset että julkiset latauspisteet ja siinä tulee antaa suosituksia, jotta käyttäjien on helpompi sisällyttää sähköajoneuvonsa järjestelmään. Lisäksi arvioinnissa tulee esittää toimenpiteitä, jotka on toteutettava jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi. Arviomuistio on valmisteltu yhteistyössä Energiaviraston kanssa.
Arviomuistion mukaan kaksisuuntaisen latauksen yleistyminen voi lisätä huoltovarmuutta. Kaksisuuntaisella latauksella tarkoitetaan älylataustoimintoa, jossa sähkön virtauksen suunta voidaan kääntää vastakkaiseksi siten, että sähkö virtaa akusta siihen latauspisteeseen, johon se on liitetty.
Kaksisuuntaisessa latauksessa sähköauton energiaa voidaan esimerkiksi siirtää takaisin sähköverkkoon tai käyttää kodin sähkölaitteiden lataamiseen. Kaksisuuntaisen latauksen avulla ajoneuvossa olevaa akkua voi hyödyntää väliaikaisena sähkövarastona, joten sen yleistyminen voi lisätä huoltovarmuutta yksittäisissä sähköverkon häiriötilanteissa. Kaksisuuntaisen latauksen markkinat ovat vasta käynnistymässä.
Sähkön tasehallintamarkkinalla tarjotaan lyhytkestoista tukea sähköjärjestelmän tasapainottamiseen. Yksittäisen latauspisteen teho ja auton sähkön vastaanottokyky ovat liian pieniä, jotta tasehallintamarkkinoille voisi osallistua suoraan. Sähkön reservimarkkinoita on viime vuosina kehitetty, jotta voitaisiin mahdollistaa pienempiä minimitarjouskokoja.
Kotitalouksien latauspisteiden osallistuminen tasehallintamarkkinoille mahdollistuu, kun palveluntarjoajat tarjoavat aggregointia. Itsenäinen aggregaattori on sähkömarkkinoilla toimiva taho, jolla ei ole sopimusta sähkönmyyjän kanssa. Loppukäyttäjä voi tehdä sopimuksen itsenäisen aggregaattorin kanssa oman resurssinsa hyödyntämisestä tasehallinnan tarpeisiin.
Arviomuistiossa esitetään toimenpiteitä jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi. Toimenpiteet on julkaistu jo aiemmin esimerkiksi vuonna 2023 julkaistussa tieliikenteen jakeluinfraohjelmassa tai ne perustuvat olemassa olevaan lainsäädäntöön tai EU-hankkeisiin.
Toimenpiteitä on viisi:
1. Selvitetään mahdollisuutta perustaa sähköiset ajoneuvot ja energiajärjestelmän yhdistävä hankekokonaisuus.
2. Arvioidaan mahdollisuuksia järjestää Business Finlandissa kohdennettuja hakuja sähköverkon tasapainottamista edistävien teknologioiden hankkeisiin.
3. Mahdollistetaan sähköajoneuvoja omistavien kotitalouksien osallistuminen tasehallintamarkkinoille itsenäisten aggregaattoreiden kautta.
4. Seurataan eurooppalaisen kulutusjouston verkkosäännön mahdollisia muutoksia minimitarjouskokoihin ja toimeenpannaan tarvittavat muutokset.
5. Vahvistetaan yhteistyötä sähkön siirtoverkkojen kehittämisessä niin, että suuritehoisen latausinfran rakentuminen on mahdollista jakeluinfra-asetuksen ja liikenteen tarpeiden vaatimassa aikataulussa.
Jakeluinfra-asetus velvoittaa jäsenvaltiot päivittämään arvion kolmen vuoden välein. Lisäksi se velvoittaa jäsenvaltiot toimittamaan komissiolle erillisen edistymiskertomuksen kansallisen toimintakehyksen täytäntöönpanosta viimeistään 31.12.2027 ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Lisätietoja:
liikenneneuvos Tuuli Ojala, p. 0295 342 198, tuuli.ojala@gov.fi
Arvio liikenteen sähköistymisen mahdollisuuksista edistää energiajärjestelmän joustavuutta Suomessa
Valtioneuvoston hankeikkuna: Kansallinen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelma
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö
Tiedotteet
#Pysäköinti#Parkkisakko
12.9.2024 |
Tiedotteet
#Traficom#Liikenneturvallisuus
5.7.2024 |
Tiedotteet
#Tieliikenne#Hallitus
19.4.2024 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Tuulilasi
16.2.2024 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#TEN-T
18.1.2024 |
Tiedotteet
#Hankintatuki#Sähkökuorma-auto#Pakettiautot
14.12.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#Yksityistie
8.12.2023 |
Tiedotteet
#Linja-auto#Julkinen liikenne#HSL
29.11.2023 |
Tiedotteet
#Mopoilu#Liikenneturvallisuus
1.11.2023 |
Tiedotteet
#Opetuslupa#Autokoulu
27.9.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto
20.9.2023 |
Tiedotteet
#Sähköauton lataus#Talous
12.9.2023 |
Tiedotteet
#Raskas liikenne#Ajopiirturi
16.6.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Ansiomitali
18.4.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Nuori kuljettaja#Ajokorttilaki
13.4.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Kellojen siirto
24.3.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Raskas liikenne
16.2.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,