22.7.2024 | Autotoday
Äkkijarrutuksia, kovia nopeuksia ja läheltä piti -tilanteita. Liikenneturvan kysely piirtää edelleen karua kuvaa suomalaisten ohituskäyttäytymisestä. Liian monella tarve päästä ohi ajaa turvallisuuden edelle. Liikenneturva korostaa, että riskiohittaja vaarantaa paitsi itsensä myös muut tiellä liikkujat.
Liikenneturva selvitti kyselyllä* autoilevien kokemuksia ohitustilanteista. Edeltäneen vuoden aikana useampi kuin kahdeksan kymmenestä oli ohitettu huomattavalla ylinopeudella erittäin usein tai usein. Kolme neljästä kertoi ohitustilaisuutta kärkkyneen roikkuneen vaarallisen lähellä takapuskuria. Useamman kuin joka toisen eteen oli ohituksen jälkeen kiilattu liian lähelle.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors pitää kyselyn tuloksia huolestuttavina.
”Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille”, Gullfors suomii.
Vain toisen kuljettajan toiminta estänyt onnettomuuden
Liikenneturvan kyselyssä lähes joka kolmas kuljettaja on edeltäneen vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana ajava on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto. Hieman harvempi on kohdannut vastaavan tilanteen niin, että ohitukseen lähtenyt on luopunut ohittamisesta.
Lähes joka viides kuljettaja on kohdannut ohittavan vastaantulevan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niin, että mahdollinen törmäys on pelottanut. Joka seitsemäs on joutunut jarruttamaan tai väistämään itse pientareen puolelle estääkseen onnettomuuden.
”Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti”, Gullfors toteaa ja muistuttaa, että ohitettaessa on varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.
”Ohitettaessa tulee olla riittävästi näkemää ja tilaa. Jos turvallinen ohituspaikka ei heti aukea, on vain jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse riittävän etäälle. Tämä koskee myös pyöräilijän ohittamista. Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa.”
”Kannattaa myös harkita uudemman kerran, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen.”
Kertaa ohittamisen säännöt
*Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia ohitustilanteista huhtikuussa 2024. Norstat Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Uutiset
#Automatkailu#Matkailuauto
14.9.2024 |
Uutiset
#Talous#Rekisteröinti
13.9.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#SKAL
12.9.2024 |
Uutiset
#Iveco#Raskas liikenne
6.9.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#FinnMetko
29.8.2024 |
Uutiset
#Liikenteessä#Poliisi
23.8.2024 |
Uutiset
#Pakettiauto#Liikenteessä
23.8.2024 |
Uutiset
#Ekologisuus#Talous
19.8.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#Kaasu
15.8.2024 |
Uutiset
#Harrasteautoilu#automuseo
10.8.2024 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,