Kuusi tärkeää ohjetta syksyn liikenteeseen! | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Syksyn liikenne#Liikenneturvallisuus

Kuusi tärkeää ohjetta syksyn liikenteeseen!

30.10.2022 | Autotoday

Kuva: Eerik Ahola

Itä-Uudenmaan poliisin liikennesektori kokosi kuusi tärkeää ohjetta autoilijoille ja pyöräilijöille, joiden avulla syksyn liikenteeseen lähteminen voi helpottua.

– Syksy tuo liikenteeseen omat haasteensa. Pimeä aika pitenee, aamut ovat kosteita ja kylmiä, hirvieläimet liikkuvat vilkkaimman liikenteen aikaan ja sateiset säät huonontavat ajo-olosuhteita. Kokosimme kuusi tärkeää ohjetta autoilijoille ja pyöräilijöille, joiden avulla syystalven liikenteeseen lähteminen voi helpottua, toteaa komisario Katri Lehti liikennepoliisisektorilta.

1. Varaa aikaa auton lämmittämiseen ja lasien puhdistamiseen

Syysaamuisin auton lasit ovat märkiä, huurteisia tai jäisiä. Kaikki ymmärtävät, mitä ongelmia jäiset lasit aiheuttavat. Kuitenkin lähes yhtä pahan näkemisrajoitteen aiheuttavat myös huurteiset ja märät lasit. Tämä korostuu varsinkin kirkkaina aamuina matalalta paistavaan vasta-aurinkoon ajaessa.

Näkyvyys sivulasien läpi on yhtä tärkeää kuin näkyvyys tuulilasista. Varaa aikaa auton lämmittämiseen ja lasien puhdistamiseen. Sisäilmalämmitin kannattaa ottaa käyttöön mieluummin liian aikaisin kuin myöhään.

2. Ajoneuvon valojen kunto kannattaa tarkastaa ennen liikkeellelähtöä

Toimivat valot auttavat havainnoimaan erityisesti kevyttä liikennettä ja hirvieläimiä. Samalla muun liikenteen on helpompi arvioida esimerkiksi vastaantulevan ajoneuvon etäisyyttä ohitustilanteissa. Valojen käyttöön tulee myös paneutua. Uusissa ja uudehkoissa autoissa on vakiovarusteina päiväajovalot. Kun ne ovat kytkettyinä, takavalot eivät yleensä pala.

Sateessa, sumussa, hämärässä ja pimeässä päivävaloja ei saa käyttää. Varsinkin valoisaan aikaan sumurintamaan ajaessa valoautomatikka ei tunnista tilannetta ja takavalot eivät syty. Tämä voi olla haastava tilanne takana tulevalle liikenteelle. Peräänajon riski kasvaa ja useiden ajoneuvojen peräänajosumat ovat tyypillinen syksyn ja talven ongelma. Valojen käyttöäkin tärkeämpää on huolehtia riittävistä ajo etäisyyksistä.

3. Takavalo on pakollinen polkupyörässä

Polkupyörän takavalo tuli pakolliseksi uuden tieliikennelain myötä 1.6.2020. Etuvalo pyöräilijöille on ollutkin jo pakollinen, ja nyt turvallisuuden edistämiseksi pyöräilijöiltä vaaditaan myös punaista pyörän takavaloa.

Valoja edellytetään käytettävän valoisan ajan ulkopuolella sekä näkyvyyden ollessa heikentynyt sään vuoksi. Takavalo voi sijaita myös pyöräilijän kypärässä tai repussa. Tärkeintä on, että se näkyy ja varoittaa muita liikenteessä kulkevia.

4. Auton renkaat ajokelin mukaisesti

Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa. Riittävän kulutuspinnan lisäksi on talvirenkaissa syytä huomioida myös niiden ikä. Hyväkuntoinen, yli viisi vuotta vanha rengas on pito-ominaisuuksiltaan selvästä uutta huonompi. Huomioithan myös, että jarrullisessa perävaunussa vaaditaan talvirenkaat, jos vetoauto on varustettu nastarenkailla.

5. Hämärän ja pimeän kelin nopeusrajoitukset

Vaikka yleisesti puhutaan talvinopeusrajoituksista, ovat ne ensisijaisesti pimeän ja hämärän kelin rajoituksia. Koska näissä olosuhteissa pystyy tekemään havaintoja muista huomattavasti myöhemmin, on järkevää pudottaa nopeutta. Se antaa pelivaraa ja mahdollistaa oikeat toimenpiteet vaaratilanteissa.

6. Hirvieläimet liikkuvat aamu- ja iltahämärissä

Vuorokauden hämärät ajankohdat ajoittuvat vilkkaaseen työmatkaliikenteeseen. Käynnissä oleva metsästyskausi ajaa eläimiä alueille, joissa ne eivät välttämättä liiku normaalisti. Vauhkoontuneet eläimet käyttäytyvät vieläkin yllättävämmin. Ainoa tapa välttää eläinonnettomuuksia on ajonopeuksien pudottaminen.

Tämä kannattaa tehdä erityisesti alueilla, joissa on liikennemerkeillä varoitettu hirvieläimistä. Vaikka onnettomuutta ei voisikaan välttää, sen seuraukset lievenevät nopeutta pudottamalla.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell