22.12.2023 | Autotoday
– Vuokrasimme tänä kesänä useamman auton Scania Rentiltä. Yleensä kai kuorma-auto vuokrataan kiireavuksi, mutta meillä siihen päädyttiin muista syistä, Peab Asfaltin korjaamopäällikkö Mikko Härkönen kertoo.
Pitkään alalla ollut Härkönen laski vuokraamisen olevan asfalttitöissä taloudellisesti järkevää.
– Meillä kausi kestää viidestä kuuteen kuukautta, jonka jälkeen kalliit ajoneuvot seisovat. Vuokraamalla ei tarvitse maksaa ajoneuvoista talvella. Samalla pystymme ennakoimaan kulut, sillä vuokraan kuuluu kaikki paitsi polttoaine ja AdBlue.
Lisäksi ajoon ja tarjouskilpailuihin on saatu uusia, ympäristöystävällisempiä ja polttoainetaloudellisimpia ajoneuvoja. Niistä kaikkein kiiltävin saapui lokakuun lopussa Peabin Tuusulan asfalttiaseman pihaan, josta se lähti ajoon ensimmäiselle työmaalle Neste My Dieseliä tankissaan.
Ammattikuljettajan mielipide vuokra-autoista
Kuljettaja Kai Backström on nyt ajanut kolme viikkoa uudenkarhealla Scania Rentin vuokra-autolla eli neliakselisella Scania R660:lla. Kokeneella ammattikuljettajalla on ajohommista 36 vuoden kokemus. Mitä mieltä hän on vuokra-autosta?
– Parempi Scanian hytissä on olla kuin kotona, Backström sanoo ja hymynhäivä näyttää vilahtavan jossain parran suojissa.
– Vuokraus on kuljettajalle helppo ratkaisu: ei tarvitse edes poltinta vaihtaa itse. Kaikki kuuluu vuokraan.
Backström on ajanut uudella sora-autolla n. 5 000 kilometriä pääasiassa Espoossa. Sillä kuljetetaan kiviainesta, maata, maakosteaa betonia, kuorikatetta: periaatteessa kaikkea mitä Peabin Tuusulan varikolta löytyy.
– Vuokra-auto rakennettiin tätä tarkoitusta varten. On esimerkiksi vibra, jolla lavan saa tyhjäksi, jos sinne jotain jää, Backström kertoo.
Vuokra-autoihin on myös tarvittaessa asennettu sähköt, jotta lavetit toimivat. Ajopiirtureiden ja kuljettajakorttien tietojen tallennus hoidetaan Scanian Digipiirturin etälataus -oheispalvelun avulla. Ajo- ja lepoaikatiedot tallentuvat lakisääteisesti palvelimelle, josta saadaan tarvittavat raportit ja muistutukset tapahtumista.
200 työkoneen varikko
Vaikka Peabilla on vähennetty omia kuorma-autoja, korjaamopäälliköllä ja asentajilla riittää muuta kalustoa huolettavaksi. Peab Asfalt on Suomen suurin asfaltoija. Sillä on komea kokonaisuus, Sammonmäen varikolla lähes 200 yksikköä työkoneita, kuten asfaltinlevittäjiä, jyriä, jyrsimiä ja kuljetuskalustoa. Niiden korjaus ja huolto ovat oma taitonsa, jonka harva osaa.
Peab Asfaltin kanssa samaan konserniin kuuluvan Swerockin kiviainesten ottoalue sijaitsee Tuusulassa.
– Meillä on noin kuusi kuukautta aikaa korjata kalusto, jotta se on toukokuun alussa valmis töihin. Pyrimme tekemään itsemme tarpeettomaksi kesäksi, Härkönen hymähtää.
Poikkeuksena on raskas kalusto: lavetit, peräkärryt ja kuorma-autot, jotka on annettu Scania Nurmijärven hoidettavaksi.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Talous#Kuljetusyritys#Raskas liikenne
25.1.2024 | Ari Perttilä
#Volvo Trucks#Sähkökuorma-auto#Raskas liikenne
12.9.2023 | Eerik Ahola
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,