Kuljetusyritys ajaa kuukaudessa noin 30 000 kilometriä sähköllä | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkö#Talous

Kuljetusyritys ajaa kuukaudessa noin 30 000 kilometriä sähköllä

18.10.2024 | Autotoday

Kuvat: Seppo Pänkäläinen

Niin sanottu ympäristövastuullisuus siirtyy yhä useamman yhtiön arkeen ja konkretiaksi. Yksi esimerkki autoalalla on keuruulainen Kuljetusliike Laurinen Oy.

Yhtiö hankki biokaasulla käyviä autoja jo 2007. Vuositasolla niillä ajettiin 300 000 – 400 000 kilometriä ja päivittäisestä ajosta 80 prosenttia kaasulla. Nyt yhtiön jakeluautoista, joita on kuusi, neljä liikkuu aurinkoenergialla tuotetulla sähköllä.

– Kuukaudessa ajetaan noin 30 000 kilometriä sähköllä. Tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä niitä kilometrejä on tullut 210 000, viime vuonna kaikkiaan 180 000 kilometriä. Talon katolla on 62 aurinkopaneelia. Ne tuottavat vuodessa noin 25 000 kilowattituntia, yhtiön omistaja Harri Laurinen sanoo.

Harri Laurisen yrityksen katolla olevat 62 aurinkopaneelia tuottavat sähköä vuodessa noin vuodessa noin 25 000 kilowattituntia. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

– Olen laskenut, että säästetään 15 euroa sadalla kilometrillä, etenkin nyt, kun polttonesteet ovat kalliita. Elokuun sähkölasku oli 530 euroa.

Yrityksen ensimmäinen sähköauto hankittiin 2017, nyt niitä on siis neljä, kaksi Bemaria, yksi Mersu ja yksi Volvo. Ensimmäinen autoista tuli Keuruulle aterioiden kuljetukseen.

Kaksi jakeluautoista kulkee polttonesteillä. Biokaasusta Laurinen luopui, kun kehitys sillä alalla näytti niin hitaalta.

Laurisella on kaksi isoa kuljetusasiakasta Posti ja Mediatalo Keskisuomalainen. Kun kuljetettavien lehtien määrä on vähentynyt, yhtiö on siirtynyt osittain lehtikuljetuksissa pakettiautoa pienempiin sähkömaastureihin. Sähköautojen kantama on noin 400 kilometriä. Postin linjoista kolme lähtee Keuruulta, yksi Jyväskylästä.

Asiakkaana on myös UFF (U-landshjälp från Folk till Folk i Finland), jonka keräysvaatelaatikoita yhtiö tyhjentää kuudella paikkakunnalla.

Harri Laurisen yritys on laajentunut rengasbisnekseen. Juuri nyt on talvirenkainen vaihtosesonki kuumimmillaan. Kuva: Seppo Pänkäläinen.

Ongelmansa sähköautoissakin on mutta niitä on Laurisen mukaan todella vähän.

– Suurin niistä on toimintamatka talvella. Kova pakkanen tai paksu lumi tiellä vaikuttavat vielä sähkön kulutukseen liikaa. Myös kesärenkaiden kestävyys on jossain määrin kehno. Ei myöskään tiedetä, miten paneelit toimivat talvella, kun ne vasta keväällä asetettiin. Maaliskuusta elokuun loppuun auringonvaloa riittää, pian tiedetään, mikä on tilanne talvella.

– Hyvää ovat vähäiset huollot. Kaksi vuotta ilman kilometrirajoituksia tarkoittaa meillä yli 200 000 kilometriä ennen ensimmäistä huoltoa.

Laurisen autot ovat maksaneet hankittaessa 50 000 – 60 000 euroa.

Osa Laurisen harrastamaa ekologista vastuullisuutta ovat myös liikkeen tontilla olevat mehiläispesät. Laurinen ymmärtää, että jos luonto ei ole tasapainossa, leipä loppuu kaikilta. Jokioisilla toimiva Korpikuusikon Hunaja vastaa pesien hoidosta, Laurinen saa vastineeksi vuosittain sata purkkia hunajaa.

Kun yhtiön liiketilan pihaan ajaa, Kuljetusliike Laurinen Oy:n nimeä on turha etsiä seinistä tai ovista. Paikalliset tuntevatkin yrityksen nimellä First Stop Keuruu, jonka Laurinen yhtiöitti 2022 kuljetusliikeyrityksen alle. Kun Autotoday kävi haastattelemassa Laurisen, miehellä olivatkin kädet täynnä, kun orastava talvi oli saanut paikalliset ottamaan aikoja talvirenkaiden vaihtoon.

– Meillä käy sesonkiaikaan tuhat asiakasta kahdessa kuukaudessa, Harri Laurinen sanoo.

Ojalan laskuopilla se tekee noin 25 asiakasta per työpäivä…

Teksti: Seppo Pänkäläinen
Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa