24.3.2023 | Autotoday
LiikenneSuomi-ryhmä, johon kuuluvat Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL sekä Taksiliitto, muistuttavat, että kuljettamista ei lähivuosikymmenien aikana pystytä juurikaan automatisoimaan.
Kuljetusala tarvitsee merkittävän määrän työvoimaa lisääntyvien kuljetustarpeiden hoitamiseksi. Niin tavaroiden kuin henkilöiden turvallinen kuljettaminen on vahvaa osaamista vaativa, vastuullinen tehtävä.
Koulutus ja työllistyminen kuljetusalan eri tehtäviin saadaan nykyistä houkuttelevammaksi sujuvan ja tehokkaan, eri taustoista tulevia oppijoita tukevan koulutuksen avulla.
Kuljetusalan työtehtäviin pätevöityminen tulee mahdollistaa erilaisilla koulutuspoluilla. Esimerkiksi oppisopimus, työssäoppiminen ja maahanmuuttajien koulutus tulee saada kannustaviksi väyliksi kuljetusalan ammattilaiseksi.
– Jotta kuljetusalan ammatteihin hakeudutaan ja niissä viihdytään, tulee toimintaympäristön olla kunnossa. Se tarkoittaa muun muassa ammattiliikenteen palvelujen saattamista asianmukaiseen kuntoon tien päällä, sanoo Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.
Kuljettajille on oltava riittävästi lepo- ja taukopaikkoja valtakunnan laajuisesti − myös pääkaupunkiseudulla. Inhimillisten työolojen ja lainsäädännön velvoittamana tauon pitämiseksi työpäivän aikana on oltava tarjolla riittävästi lämpimiä tiloja sekä mahdollisuuksia henkilökohtaiseen huoltoon ja ateriointiin.
Ajoneuvokannan sähköistyminen edellyttää, että ammattiliikenteellä on käytössään riittävän kattava ja tehokas latausinfra. Suomen oloissa myös muut vaihtoehtoiset kestävät käyttövoimat tulee huomioida. Kattava levähdysalueiden verkosto palveluineen sekä lataus- ja tankkausverkoston järjestäminen ovat tärkeitä niin henkilö- kuin tavaraliikenteellekin.
Työvoiman saatavuus on turvattava tehokkaalla koulutusjärjestelmällä, joka huomioi erilaisia oppijoita ja myös maahanmuuttajien tarpeet.
Ammattiliikenteen palvelut tien päällä tulee saattaa ajanmukaiseen kuntoon sisältäen tauko-, lepo- ja pysäköintipaikat sekä uusien käyttövoimien vaatiman lataus- ja tankkausinfran.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Uutiset
#Automatkailu#Matkailuauto
14.9.2024 |
Uutiset
#Talous#Rekisteröinti
13.9.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#SKAL
12.9.2024 |
Uutiset
#Iveco#Raskas liikenne
6.9.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#FinnMetko
29.8.2024 |
Uutiset
#Liikenteessä#Poliisi
23.8.2024 |
Uutiset
#Pakettiauto#Liikenteessä
23.8.2024 |
Uutiset
#Ekologisuus#Talous
19.8.2024 |
Uutiset
#Raskas liikenne#Kaasu
15.8.2024 |
Uutiset
#Harrasteautoilu#automuseo
10.8.2024 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,