23.9.2025 | Autotoday
SKALin kesän jälkeen toteutetussa barometrissä kyselyyn vastanneiden kuljetusyritysten ennusteet kuljetusmääristä, ajosuoritteista ja liikevaihdosta paranivat toista vuotta peräkkäin syksyn 2023 pohjalukemista. Sen sijaan yritysten arviot kannattavuudesta sekä kalusto- ja henkilöstömäärän kehityksestä kääntyivät laskuun. Kaikkien edellä mainittujen osalta yritysten arviot loppuvuodesta ovat pitkän ajan keskiarvon alapuolella.
– Suomen talouskehitys ja kuluttajakysyntä jatkuvat alavireisinä, ja se heijastelee kuljetusyrityksiin. Nämä globaalin talouden ja maailmanpolitiikan myllerrykset painavat koko kansantaloutta ja sitä kautta kuljetusten kysyntää, arvioi SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas.
Ajankohtaiskysymyksissä käsiteltiin muun muassa kuljetusyrittäjien tulevaisuuden suunnitelmia Kuljetusbarometrin 3/2022 seurantakysymyksenä. Kasvuajatukset ovat varovaiset, mutta aikeissa on tapahtunut lievää kohenemista kolmen vuoden takaiseen.
Merkittävää kasvua tavoittelee nyt kolme prosenttia kuljetusyrittäjistä (2 % v. 2022) ja lievää kasvua 31 prosenttia (26 % v. 2022). Puolet vastaajista pyrkii pitämään yritystoimintansa nykyisen laajuisena (49 % vs. 47 % v. 2022).
Joka kymmenes suunnittelee toiminnan lopettamista lähivuosina (12 % v. 2022). Eri asteista supistamista tavoittelee 7 prosenttia vastaajista (13 % v. 2022). Asenteet ovat siis hieman neljän vuoden takaista kasvuhakuisemmat.
Barometrin perusteella kasvuhaluisilla yrityksillä on paljon erilaisia kasvun esteitä.
Lähes viidenneksellä kasvua estää osaavan työvoiman puute (30 % v. 2022), ja joka kolmannella toiminnan heikko kannattavuus (34 % vs. 48 % v. 2022). Näissä oli tapahtunut myönteistä kehitystä kolmessa vuodessa. Sen sijaan rahoitusvaikeudet ovat lisääntyneet. Noin joka kymmenennellä on vaikeuksia hankkia rahoitusta (7 % v. 2022).
– Monelle perheomisteiselle kuljetusyritykselle toiminnan pitäminen nykytasolla on tarkoituksella valittu strategia. Vastaajista 42 prosentilla kasvun esteenä on oma haluttomuus kasvaa. Määrä on merkittävästi suurempi kuin vuonna 2022 (34 %), sanoo SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Kujalan mukaan kuljetusala on ollut suuressa muutoksessa koko tämän vuosikymmenen. Kuljetusyrityksissä kasvu vaatii investointeja, joiden vaikutus on hyvin pitkälle tulevaisuuteen. Tämän vuoksi poliittisilla päätöksillä tulee luoda vakautta ja päättäjien tulee ymmärtää alan realiteetit esimerkiksi käyttövoimasiirtymän osalta.
SKALin Kuljetusbarometriin 3/25 vastasi 513 kuljetusyrittäjää. Vastaajat edustavat kaikkia SKAL ry:n erikoisjärjestöjä ja toimialoja. Sähköinen kysely toteutettiin 2.–16.9.2025.
Vertailukysely 3/2022: Kuljetusyritysten tulevaisuuden suunnitelmat, kasvu ja toimialamuutokset
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Kuljetusyritys#Raskas liikenne#Talous
25.1.2024 | Ari Perttilä
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.