Kuljettajan uniapnea - Ranen tarina - osa 2/4 | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Juttusarja
#Uniapnea#Hyvinvointi

Kuljettajan uniapnea - Ranen tarina - osa 2/4

30.5.2022 | Erkki Heiskanen

Osa 2/4. Uniapnea – imuilmaputki lytyssä

 

Tässä juttusarjassa pureudumme uniapnean syövereihin. Tarinan päähenkilö on 56-vuotias autokuljettaja Rane, joka kärsi sekä työtä että vapaa-aikaa häiritsevästä väsymyksestä. Ensimmäisessä osassa kerrottiin hänen kokemistaan oireista, jotka ovat tyypillisiä uniapnealle. Voimakas kuorsaus, yöhikoilu ja toistuva yöllinen virtsaamistarve ovat niistä yleisimpiä ja merkitsevimpiä. Hoitamatonta uniapneaa sairastava kuljettaja on kuin dieselmoottori, jonka imuputki on tukossa ja tiivisteet vuotavat. Pitää meteliä ja vuotaa eikä tehoja ole nimeksikään. Kuorsaus voi kuitenkin saada samassa huoneessa nukkuvan havahtumaan ongelmaan ja kenties patistamaan kuorsaajan lääkärin tutkimuksiin, joihin suomalainen mies ei omasta aloitteestaan hevillä lähde. 

Vaimolla_kuulokkeet_sängyssä
Kuva: Dreamstime

Vikadiagnoosi - yöpolygrafia

Uniapnean diagnoosi varmistetaan unirekisteröinnillä eli yöpolygrafialla. Se vaatii aina lääkärin lähetteen. Tutkimus kestää yhden yön ajan ja se pyritään tekemään kotioloissa niin, että tutkittavan henkilön vuorokausirytmi olisi mahdollisimman normaali. Ennen tutkimusta tavataan uniapneaan perehtynyt sairaanhoitaja, joka antaa ohjeet tutkimuksen tekemiseen. 

Rane sai sairaanhoitajan tapaamisen yhteydessä rekisteröintilaitteen mukaansa. Se on noin kännykän kokoinen elektroninen laite. Illalla ennen nukkumaan menoa Rane kiinnitti vaimonsa avustuksella kehoonsa laitteen viisi anturia. Laite mittaa unen aikaista hengitysilmavirtausta, rintakehän ja pallean hengitysliikkeitä, veren happipitoisuutta, sydämen syketaajuutta, nukkuma-asentoa ja jalkojen liikkeitä. Se äänittää myös kuorsausäänet, joten makuuhuoneen tulee olla muuten mahdollisimman äänetön. Ranen nukkumista laite ei isommin häirinnyt ja tutkimus oli kivuton.

Aamulla herättyään ja syötyään aamupalan Rane palautti rekisteröintilaitteen samaan paikkaan, mistä hän oli sen saanut.  Hän sai jo parin päivän kuluttua rekisteröintilaitteen palauttamisesta puhelun, jossa  sairaanhoitaja vahvisti Ranen sairastavan vaikeaa uniapneaa ja antoi ajan seuraavaan tapaamiseen. 

Yö_polygrafia_resmed
Kuva: Resmed Oy

 

Uniapnean syyt

Ahtauden ja katkojen syynä voi olla lihavuus. Kaksi kolmesta uniapneapotilaasta onkin enemmän tai vähemmän ylipainoisia, mutta uniapneaa esiintyy myös hoikilla ihmisillä. Ylipaino on kuitenkin uniapnealle voimakkaasti herkistävä tekijä, ja sairauden yleistymisen katsotaankin johtuvan vääränlaisista elintavoista aiheutuvan ylipainon lisääntymisestä. Väsyneenä tulee usein syöneeksi enemmän ja epäterveellisemmin, jolloin nielun ahtauttavaa rasvaa kertyy yhä enemmän. Uniapnealle voi altistaa myös nenän tukkoisuus tai jokin rakenteellinen tekijä, kuten muun muassa ahdas nenä tai nielu tai purennan poikkeavuudet. Myös lyhyt ja paksu kaula tai kookkaat nielurisat voivat lisätä kuorsausta ja hengityskatkoksia. 

Tupakointi ja monet keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet sekä kilpirauhasen vajaatoiminta lisäävät uniapnean riskiä ja pahentavat sen oireita. Samoin alkoholi, joten niin sanottua yömyssyä ei uniapneasta kärsivän kannata ottaa.

Läski_juo_kaljaa
Kuva: Dreamstime

Milloin lääkäriin

Uniapnea tulee ottaa vakavasti ja lääkäriaika varata viimeistään siinä vaiheessa, kun se aiheuttaa häiritseviä päivä- tai yöaikaisia oireita. Autonkuljettajan tulee hakeutua viipymättä tutkimuksiin viimeistään siinä vaiheessa, jos päiväaikainen väsymys on niin voimakasta, että ajaessaan nukahtaa tai on lähellä nukahtamista. Uniapneatutkimuksiin on yleensä pitkä jono, mutta autonkuljettajana Rane pääsi tutkimuksiin jo noin kahden viikon odotuksen jälkeen. Uniapnean kohdalla, kuten muissakin sairauksissa, työkyvyn turvaaminen on tärkeä prioriteetti.

Seuraavassa osassa – Uniapnea ammattikuljettajalla – kortti, henki vai hoito tarkastelemme uniapnean vaikutuksia ja seurauksia ammattikuljettajalle.

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut