30.1.2023 | Teemu Salonen
Linja-autoliikenne on elpynyt mukavasti koronapandemian jälkeen. Erityisesti tilausajoliikenne on vilkastunut reippaasti. Erään liikennöitsijän sanoin matkustajia tunkee busseihin ovista ja ikkunoista. Mutta kuljettajia ei tunge, ala potee suorastaan huutavaa kuljettajapulaa. Eläköitymisen vuoksi tilanne yhä pahenee. Mistä ja millä keinoilla täysinpalvelleiden kokeneiden kuljettajien tilalle saadaan ammattitaitoisia kuljettajia.
Tilanne alkaa olla jo niin vaikea, että kaikkia keinoja on kokeiltava. Niihin kuuluu muun muassa erään yrityksen tarjoama tuhannen euron rekrytointipalkkio. Mutta onko raha ratkaisu? Mitä muita houkuttavuustekijöitä linja-autoalalla voisi olla? Onko työ vain menetettyä vapaa-aikaa vai tärkeä osa elämänsisältöä? Mitä linja-autonkuljettajan työ tarjoaa tekijälleen ja millainen on hyvä linja-autonkuljettaja?
Näistä asioista keskustelemme Kuljettaja.fi-podcastissa Suomen ehkä tunnetuimman linja-autonkuljettajan Mats Karlssonin kanssa. Mats ottaa meidät nyt kyytiin ja lähdemme yhdessä tutustumaan nykyaikaisen linja-autonkuljettajan työn vaatimuksiin. Hän kertoo meille, mitkä asiat hän kokee työssään hyviksi ja missä olisi vielä parannettavaa. Luonnollisesti pohdimme myös alaa vaivaa kuljettajapulaa ja toimia sen korjaamiseksi.
Tervetuloa mukaan!