Norjan parlamentti myönsi tunnelin rakennusluvan toukokuussa 2017. Rakennustyöt aloitettiin tammikuussa 2018, ja sen oli tarkoitus valmistua vuonna 2026. Maaliskuussa 2022 tunnelin arvioitua valmistumista kuitenkin siirrettiin vuoteen 2033.
”Valmistuttuaan se tulee olemaan maailman pisin ja syvin merenalainen maantietunneli.”
Tunnelissa voidaan liikennöidä jopa 13 000 ajoneuvolla vuodessa. Se lyhentää Stavangerin ja Bergenin välistä matka-aikaa noin 40 minuutilla (mukaan lukien odotusaika lauttaterminaalissa). Tällä hetkellä matka-aika on noin 5 tuntia.
E39 Rogfast on kaksoistunneli, joka kulkee meren alla Randabergistä Bokniin Stavangerin pohjoispuolella ja tulee siis korvaamaan nykyisen lauttayhteyden valtavan Boknafjordenin vuonon yli. Kaksoistunnelien halkaisijat ovat 10,5 m ja suurin syvyys 392 metriä merenpinnan alapuolella. Tunnelissa on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin ja poistumistiet yhdyskäytäviin 250 metrin välein mahdollistavat helpon ja turvallisen poistumisen tunnelista hätätilanteissa. Tunnelissa on kuusi pitkittäissuuntaista ilmastointikanavaa, joista kolme tuo tunneliin raikasta ilmaa ja kolme on poistoilmakanavia.
Tunnelin puolessa välissä on liittymä Kvitsøyn saarelle. Poistumis- ja saapumisrampit johtavat kahteen liikenneympyrään tunnelin katon yläpuolella. Liikenneympyröistä lähtee 3,7 km pitkä spiraalimainen maantietunneli joka nousee saarelle 250 metrin syvyydestä.
Rogfast-tunnelin rakentaminen liittyy Norjan tähän mennessä suurimman infrastruktuurihankkeen eli E39-rannikkotien perusparannukseen. Tällä hetkellä matka etelän Kristiansandista Keski-Norjan Trondheimiin kestää rannikon E39-tietä pitkin noin 21 tuntia.
Norjassa asuu 5,4 miljoonaa ihmistä, joista noin kolmasosa asuu tämän tien varressa. Noin 35 miljardia euroa maksavalla perusparannushankkeella on suuri merkitys näille ihmisille sekä Norjan teollisuudelle, sillä se lyhentää matka-ajan 11 tuntiin. Perusparannuksen olennaisen osan muodostaa juuri Rogfast-tunneli.