Kuljettaja.fi esittelee - Cargo sous terrain | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Esittelyssä
#Logistiikkajärjestelmä#Sveitsi

Kuljettaja.fi esittelee - Cargo sous terrain

5.1.2023 | Jarkko Nisula

Suurelta osin maan alle louhittu Cargo suos terrain (CST) logistiikkajärjestelmä yhdistää ilmoituksensa mukaan Sveitsin tärkeimmät keskukset tulevaisuudessa. CST helpottaa rautatie- ja tieliikennettä, vähentää ympäristön saastumista ja varmistaa, että tavarat toimitetaan ajoissa perille.

Kuva: Cargo sous terrain

Sveitsiläiset ovat siis aloittamassa valtavaa projektia, jossa louhitaan maan alle satojen kilometrien matka tunneleita. Näissä kuusi metriä halkaisijaltaan olevissa tunneleissa autonomiset ajoneuvot kuljettavat 30 km/h nopeudella pienkomponenttitavaroita ympäri vuorokauden. Ajoratoja on kolme vierekkäin.

Tavarat kuljetetaan lavoilla tai erilaisissa konteissa ja kuljetusajoneuvot on varustettu lämpösäädeltyihin kuljetuksiin, joten myös tuoreiden ja jäähdytettyjen tavaroiden kuljetus on mahdollista. Tunnelin kattoon on kiinnitetty nopea ylärata pienien pakkausten kuljetuksia varten. Ajoneuvot pystyvät lastaamaan ja purkamaan automaattisesti kuormia merkityiltä rampeilta ja hisseiltä.

Ensimmäinen 70 km tunneliosuus aiotaan ottaa käyttöön vuonna 2031 Härkingen–Niederbippin ja Zürichin välillä. Loput kaikkiaan 500 km pitkästä verkostosta rakennetaan vuoteen 2045 mennessä. 

"Tunnelit yhdistävät tuotanto- ja logistiikkakohteet kaupunkikeskuksiin."

Cargo sous terrain (CST) markkinoi itseään ihanteelliseksi järjestelmäksi pienkomponenttitavaroiden toimituksiin sekä jätteenkäsittelyyn ja kierrätykseen. Tunnelit yhdistävät tuotanto- ja logistiikkakohteet kaupunkikeskuksiin. Maan päällä CST jakaa kuljetettavat tavarat ympäristöystävällisissä ajoneuvoissa, mikä osaltaan vähentää liikennettä ja melupäästöjä. Kaikki järjestelmän vaatima energia tulee uusiutuvista energialähteistä.

 

Katso video järjestelmän toiminnasta

CST, jonka rakentamiskustannuksiksi on arvioitu noin 33 miljardia Sveitsin frangia eli noin 33,5 miljardia euroa, on markkinalähtöinen hanke, eikä infrastruktuurin rakentamista tai tunnelin toimintaa tueta julkisilla varoilla.

Pääosakkaita hankkeessa ovat COOP, Credit Suisse, Helvetia, K+D, Meridiam, MIGROS, Die Mobiliar, DIE POST, SWISSCOM, Vaudoise ja Zürcher Kantonalbank. Muita osakkaita on lisäksi kymmeniä, kuten esimerkiksi DSV, RHENUS LOGISTICS, SIEMENS, DPD ja Swisslog. 

Kuva: Cargo sous terrain

Äkkiseltään projekti tietysti vaikuttaa suuruudenhullulta, mutta kun ottaa huomioon, että Sveitsi on erittäin vuoristoinen pieni maa (41 290 neliökilometriä), jossa on yli 8,6 milj. asukasta ja jossa on myös erittäin kallista rakentaa maanteitä ja rautateitä, niin asia ei enää tunnukaan aivan hullulta.

Myönteisen päätöksen tekoa on varmasti helpottanut myös se, että hankkeen rahoittavat kokonaan yksityiset toimijat.

Sveitsissä on 48 yli 4000 metrin korkuista vuorta. Kuva: Dreamstime