Kuljettaja, säästy sakoilta - Tee työpäivän aloitus- ja lopetusmerkintä digipiirturilla | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Liikenteessä
#Ajopiirturi#Raskaan liikenteen valvonta#Ajo ja lepoajat

Kuljettaja, säästy sakoilta - Tee työpäivän aloitus- ja lopetusmerkintä digipiirturilla

5.4.2024 | Eerik Ahola

Tiesitkö, että kuljettajan tulee tehdä vuorokautisen työjakson aloitus- ja lopetusmerkintä, vaikka hän viettää lepoajan ajoneuvossa? 

Kuljettaja voi tehdä vuorokautisen työjakson aloitus- ja lopetusmerkinnät syöttämällä/poistamalla digikortin. Kuva: Kuljettaja.fi

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat joiden tulee noudattaa ajo- ja lepoaika-asetusta ja käyttää ajopiirturia, tulee tehdä vuorokautisen työjakson aloitus- ja lopetusmerkintä jokainen työpäivä. Merkinnän tekemiseen on kaksi vaihtoehtoa:

  1. piirturikortin syöttäminen/poistaminen tai
  2. merkinnän tekeminen piirturin maa alkaa / maa loppuu -toiminnolla.

Suosittelemme, että syötät kuljettajakortin piirturiin jokaisen työpäivän alussa ja poistat sen työpäivän päättyessä. Kuva: Kuljettaja.fi

Suosittelemme, että syötät kuljettajakortin piirturiin jokaisen työpäivän alussa ja poistat sen työpäivän päättyessä. Kun syötät tai poistat kuljettajakortin, kysyy piirturi aloitus/lopetusmaata. Vahvistaessasi maatunnuksen, teet samalla aloitus- tai lopetusmerkinnän.

Useat kuljettajat ovat tottuneet jättämään kuljettajakorttinsa piirturiin koko työviikon ajaksi. Tällöin aloitus- ja lopetusmerkinnät jäävät tekemättä, ellei kuljettaja tee niitä erikseen piirturin valikkojen kautta.

Jos kuljettaja tekee lopetusmerkinnän valikon kautta ja jäättää kortin piirturiin, on aloitusmerkinnän tekeminen vain muistin varassa.

Kuljettajan poistaessa kortti työpäivän päättyessä, muistuu kortin takaisin laittaminen mieleen viimeistään piirturin alkaessa hälyttää ajosta ilman korttia. Sen sijaan hälytystä tekemättömistä aloitus- ja lopetusmerkinnöistä useimmat piirturit eivät anna.  

”...sakkoja merkintöjen puuttumisesta.”

Tämä ei ole uusi vaatimus, vaan merkinnät on ajopiirturiasetuksessa vaadittu jo pitkään, mutta vasta viime vuosina viranomaiset ovat alkaneet kiinnittämään niihin huomioita. Esimerkiksi Ruotsissa sekä Norjassa on annettu sakkoja merkintöjen puuttumisesta. Suomessa vastaavasti rikkeestä on annettu kirjallisia huomautuksia.

Muun muassa näistä asioista kerromme uudessa ammattipätevyyden jatkokoulutuksessa, joka on nyt julkaistu Kuljettaja.fi -verkkokoulutustarjontaan.

Tutustu ja ilmottaudu koulutukseen tästä

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä jutut