Kitkarenkaiden suosio kasvaa Suomessa hitaasti mutta varmasti | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Kitkarengas#Liikenteessä#Talvirengas

Kitkarenkaiden suosio kasvaa Suomessa hitaasti mutta varmasti

6.10.2025 | Autotoday

Nastattomat talvirenkaat eli kitkarenkaat yleistyvät henkilöautoissa Pohjanlahden molemmin puolin. Trafikverketin seurantatutkimuksen mukaan kitkarenkaat olivat Ruotsissa viime talvena ensimmäistä kertaa nastarenkaita yleisempiä sekä liikenteessä että myyntitilastoissa. 

RKM-Tilastokatsaus. Kuva: Renkaat Kelin mukaan

Kitkarenkaat näyttäisivät yleistyvän liikenteen sähköistymisen myötä, sillä täyssähköautoissa niiden osuus oli 71 prosenttia ja ladattavissa hybrideissäkin 61 prosenttia.

Kitkarenkaiden suosio kasvaa Suomessakin hitaasti mutta varmasti. Väyläviraston tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan kitkarenkaat olivat viime talvena käytössä jo lähes joka neljännessä (24,3 %) autollisessa kotitaloudessa, kun osuus vuonna 2018 oli vain 15,3 prosenttia. Tiedot perustuvat yli 5 200 yksityishenkilön vastaukseen maakuntien asukasmääriä vastaavalla painotuksella. (ks. liitegraafi A)

Kitkarenkaisiin luotetaan eniten suurissa kaupungeissa ja etelän maakunnissa. Esimerkiksi Tukholman seudulla (ml. Södertälje ja Nacka) kitkarenkaiden osuus parkkipaikkaseurannassa oli 63 prosenttia, kun se Pohjois-Ruotsissa oli vain viitisen prosenttia. Vastaavasti Suomessa kitkarengastalouksien osuus oli viime talvena Uudellamaalla 36 prosenttia, Keski-Suomessa 18 prosenttia ja Lapissa vajaat 10 prosenttia.

Vuosittain yli 40 000 autoilijaa vaihtaa nastoista kitkoihin

Kitkarenkaiden osuus Suomen markkinoille toimitetuista henkilöauton talvirenkaista ETRMA:n jäsenyritysten myyntikanavissa oli peräti 27,5 prosenttia vuonna 2024.

Kitkarenkaiden osuus markkinatilastossa on ollut 2020-luvulla keskimäärin 8,8 %-yksikköä korkeampi kuin vuosina 2015–2019. ETRMA:n tilasto kattaa suurimmat rengasvalmistajat ja valtaosan Suomen talvirengasmarkkinoista. 

RKM-Tilastokatsaus. Kuva: Renkaat Kelin mukaan

Talvirenkaiden markkinakoko on pysytellyt viime vuosina noin 1,9 miljoonan renkaan tuntumassa, joten uudet talvirenkaat on hankittu vuosittain keskimäärin 475 000 autoon.

”Markkinatilastojen valossa vuosittain yli 40 000 autoilijaa näyttäisi vaihtaneen nastoista kitkoihin. Näin ollen joka kymmenes nastakuski on siirtynyt kitkarenkaisiin viimeisen viiden vuoden aikana”, tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti päättelee.

Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa

Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden osuus henkilöautojen talviliikenteessä on noussut kymmenessä vuodessa noin 13:sta reiluun 20 prosenttiin. Samaan aikaan on kasvanut myös kitkarenkaiden osuus kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Nastarenkaat ovat kuitenkin yhä yliedustettuna talvikelillä tapahtuneissa kuolonkolareissa suhteessa niiden esiintymiseen talviliikenteessä.

OTI:n onnettomuustietorekisterin mukaan kitkarenkaiden osuus marras–maaliskuussa 2014–2023 talvirenkailla aiheutetuista talvikelionnettomuuksista oli 10,8 prosenttia. Kyseisellä rajauksella tapahtui keskimäärin 15,8 kuolonkolaria vuodessa eli keskimäärin 10 tapausta vähemmän kuin vuosina 2004–2013. Myönteistä kehitystä selittää erityisesti ajonvakautuksen yleistyminen henkilöautoissa.

RKM-Tilastokatsaus. Kuva: Renkaat Kelin mukaan

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet renkaat riskitekijäksi noin joka kolmannessa talvikelionnettomuudessa.

”Tutkijalautakunnat eivät kuitenkaan ota kantaa siihen, olisiko olosuhteisiin nähden paremmat renkaat voineet estää onnettomuutta tai lieventää sen seurauksia. Sen arvioimiseksi tarvittaisiin tarkempaa tapauskohtaista analysointia”, Lahti huomauttaa.

Kitkarenkaiden kesäkäyttöön puututtava pontevasti

Kitkarenkaiden suosion kasvu saattaa johtaa niiden kesäkäytön lisääntymiseen, mikä heikentäisi liikenneturvallisuutta ja lisäisi renkaiden kulumisesta aiheutuvia mikromuovipäästöjä.

”Kitkarenkaiden kesäkäytön kieltäminen tuntuisi turhan järeältä ratkaisulta, mutta rengasvalistuksessa kiinnittäisin huomiota liikenneturvallisuuden ohella myös eri rengastyyppien kulutuskestävyyteen”, Lahti toteaa.

Tutkijalautakuntatilastojen mukaan talvirenkaat ovat olleet selvästi yliedustettuna kesäkausilla 2014–2023 henkilöautolla aiheutetuissa kuolonkolareissa. Talvirenkaiden osuus onnettomuuksista oli noin 16 prosenttia, kun niiden osuus kesäliikenteessä on ollut vain viitisen prosenttia. Mukana lienee myös tapauksia, joissa renkailla ei ole ollut juurikaan merkitystä onnettomuuden syntyyn. 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell