22.8.2023 | Autotoday
Vuonna 2022 pääkaupunkiseudun suosituimpien ulkoilualueiden tuntumassa tehtiin kesä–elokuussa vähemmän pysäköintivirheitä kuin edellisvuonna samaan aikaan. Ilmatieteen laitoksen mukaan vuonna 2021 kesä–elokuussa oli 50 hellepäivää, kun taas viime vuonna vastaavana ajankohtana helle helli suomalaisia 42 päivänä.
– Kun aurinko näyttäytyy, suomalainen innostuu lähtemään luontoretkelle. Reippailuinto ja lomakausi ovat yhdistelmä, joka väistämättä näkyy piikkinä pysäköintivirheiden määrissä niillä ulkoilualueilla, joiden yhteydessä on rajoitetusti pysäköintitilaa, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo.
Metsäranta ennakoi, että mikäli helteet tulevat takaisin, kuluvana kesänä voidaan rikkoa valitettavia ennätyksiä.
– Tämän vuoden kesäkuussa oli jo 19 hellepäivää, kun vuonna 2022 kesäkuussa niitä oli vain seitsemän. Myös valvontamaksuja kirjoitettiin tämän vuoden kesäkuussa suosituimpien ulkoilualueiden tuntumassa yli 10 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden viileämmän kesäkuun aikana.
Yleiset virheet retkeilykohteissa ovat pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen, puuttuva parkkikiekko ja pysäköinti muualle kuin merkityille alueille. Tietyt alueet roikkuvat tilastojen kärjessä vuodesta toiseen.
Pääkaupunkiseudulla autoilija löytää valvontamaksun tuulilasistaan todennäköisimmin Sipoonkorven kansallispuistossa, Hakunilan ulkoilualueella tai Kuusijärven ulkoilualueella Vantaalla, Meikon luonnonsuojelualueella Kirkkonummella, Nuuksion kansallispuistossa Espoossa, Palakosken virkistysalueella Vihdissä, Espoon Luukissa tai näiden alueiden läheisyydessä.
Helsingin sisällä pientä muutosta oli tapahtunut Pirkkolan urheilupuiston seudulla ja Paloheinän ulkoilualueella tehtyjen pysäköintivirheiden määrissä.
– Viime vuonna Pirkkolassa tehtiin enemmän pysäköintivirheitä kuin Paloheinässä, toissa vuonna taas näiden kohteiden keskinäinen sijoitus oli toisin päin, Metsäranta kertoo.
Pysäköintiä valvotaan yleiseen turvallisuuteen liittyvistä syistä, esimerkiksi jotta yksityisteillä asuvat asukkaat ja tarvittaessa pelastusajoneuvot pääsevät ajamaan kiinteistöihin.
– Suurten joukkojen liikkuessa onnettomuusriskit aina kasvavat. On olennaista, että myös pelastusajoneuvot pääsevät kulkemaan alueella ilman esteitä.
Moni autoilija ei tiedosta, kuinka tärkeää on pysäköidä sääntöjen mukaan. ParkkiPaten tilastojen mukaan viime vuonna lähes joka kymmenes valvontamaksun saaneista autoilijoista jätti autonsa johonkin muualle kuin merkitylle paikalle. Pysäköinti merkittyjen paikkojen ulkopuolelle oli viidenneksi yleisin valvontamaksun aihe koko Suomessa.
– Pysäköidessä ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auto voi aiheuttaa vaaratilanteen. Väärinpysäköity auto voi kuitenkin olla turvallisuusriski, jos se estää ambulanssin tai paloauton liikkumisen alueella. Riskitilanne syntyy myös, jos auto tukkii alueen liikennettä estämällä muiden autojen pääsyn alueelle tai alueella liikkumisen.
Jos suuri joukko autoilijoita pakkautuu yhtä aikaa luonnon helmaan, tiet ulkoilualueiden läheisyydessä ruuhkautuvat herkästi. Metsäranta suosittelee näissä tilanteissa kartoittamaan alueen pysäköintimahdollisuudet etukäteen ja tarvittaessa jättämään auton hieman kauemmas.
– Jos on lähdössä retkelle tarkoituksenaan kävellä, ei kai silloin puolen kilometrin pikku lisälämmittely auton luota lähtöpisteeseen ole kohtuuton. Onko näissä tilanteissa aina välttämätöntä päästä mahdollisimman lähelle?
Lähde: Autotoday | Clas von Bell