Kempower tukee raskaan liikenteen sähköistämistä Ranskassa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Sähkö

Kempower tukee raskaan liikenteen sähköistämistä Ranskassa

9.10.2024 | Autotoday

Kuva: Kempower

Sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen valmistaja Kempower on tehnyt yhteistyötä johtavan ranskalaisen kuljetus- ja logistiikkayhtiö GT Solutionsin kanssa avatakseen GT Solutionsin ensimmäisen logistiikkakeskuksen yhteydessä sijaitsevan pikalatausaseman Ranskassa.

Uusi latausasema sijaitsee GT Solutionsin varikolla Aulnay-sous-Boisissa, Pariisin pohjoispuolella. GT Solutions avasi latausaseman yhteistyössä Kempowerin ja Virran kanssa, kun sen uusi sähkökuorma-autokalusto otettiin käyttöön.

Latausasema koostuu yhdestä 600 kW Kempower Power Unit -tehoyksiköstä ja kuudesta Kempower Satellite -lataussatelliitista, jotka pystyvät tarjoamaan jopa 200 kW tehoa pistoketta kohden. Pikalatausratkaisujen avulla kuorma-autot voidaan ladata 20 prosentista 80 prosenttiin alle tunnissa.

Latausasema avattiin virallisesti 3. lokakuuta 2024, ja samalla otettiin käyttöön yhdeksän uutta sähkökuorma-autoa. Kalusto toimii pääasiassa paikallisissa ja alueellisissa toimituksissa, mikä tekee siitä erinomaisen kohteen sähköistämiselle, sillä etäisyydet ovat lyhyitä ja varikolla on mahdollista tehdä säännöllisiä pitkiä latauksia.

Kempowerin ja GT Solutionsin välistä yhteistyötä edisti yhtiöiden yhteinen kumppani Virta.

Hanke tukee raskaan liikenteen kiihtyvää sähköistymistä Ranskassa, jonka taustalla ovat kansalliset ja eurooppalaiset nettonollatavoitteet. Euroopan unioni on asettanut tavoitteeksi vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuoteen 2040 mennessä, ja tavoite etenee oikeaan suuntaan, sillä sähkökuorma-autojen myynti lähes kolminkertaistui vuonna 2023.

Tavoitteet, sääntely ja kannustimet ovat innostaneet logistiikkaoperaattoreita lähtemään mukaan tulossa olevaan muutokseen, ja GT Solutions on sitoutunut vähentämään yli 1 900 ajoneuvon kalustonsa päästöjä 15 prosentilla vuoden loppuun mennessä.

Yhtiöt työskentelivät yhdessä ratkaistakseen latausinfran integroinnin olemassa olevaan kuorma-autovarikkoon, jossa tila on usein rajallista eikä toimintoja voida häiritä suurilla rakennemuutoksilla.

”Kun otetaan huomioon kuorma-autojen iso koko ja tarve säilyttää mahdollisimman paljon tilaa varikolla, oli ensiarvoisen tärkeää suunnitella projekti poikkeuksellisella tarkkuudella ja tehokkuudella”, sanoi Cédric Moret, Kempowerin myyntipäällikkö Ranskassa.

”GT Solutionsin kanssa toteutettu hanke tarjosi tiimillemme erinomaisen mahdollisuuden tarjota paitsi markkinoiden johtavat pikalatausratkaisumme, myös asiantuntemuksen optimaalisen ja tehokkaan infran suunnittelussa. GT Solutions on edelläkävijä logistiikkakaluston sähköistämisessä Ranskassa, ja olemme ylpeitä siitä, että ensimmäinen logistiikkalatausasemamme maassa auttaa heidän tiimiään saavuttamaan tavoitteensa”, Moret lisäsi.

”Kaluston operaattorina, jolla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, latausaseman suunnittelussa tavoitteemme olivat kaksijakoiset – meidän oli varmistettava, että varikko on riittää kalustomme sähköistämiseen menettämättä arvokasta tilaa kuorma-autoille, mikä on olennaista liiketoiminnan kannalta,” kommentoi Romuald Chemin, GT Solutionsin tekninen johtaja.

”Kempowerin pikalatausratkaisut tarjoavat tehokasta latausta erinomaisella tilankäytöllä. Samalla Kempowerin latausratkaisut tukevat siirtymäämme ja antaa meille mahdollisuuden asentaa tarvittava infra ilman, että se vie tilaa kuorma-autoilta tai vaatii suuria rakenteellisia muutoksia. Laturit ovat myös riittävän kestäviä kestämään varikon kiireisen työympäristön ja vaativat olosuhteet”, hän jatkoi.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua voisi kiinnostaa