17.10.2025 | Autotoday
Kempowerin hajautetun megawattilatausjärjestelmän avulla ASKO:n rekat voivat ladata jopa 1,2 MW:n teholla. Kempowerin latausjärjestelmä mahdollistaa dynaamisen latauksen kahden MCS- ja neljän CCS2- Kempower Mega Satellite -lataussatelliitin välillä suurteholatauksella, jotta rekkojen akut täyttyvät kuljettajien lakisääteisen 45 minuutin lepoajan aikana. Latausasema on ensimmäinen laatuaan Norjassa.
Uusi latausasema on tärkeä virstanpylväs Kempowerin ja ASKO:n yli kolme vuotta kestäneessä yhteistyössä ja ASKO:n tavoitteessa muuttaa yhtiön omat kuljetukset fossiilittomiksi. Kempowerin ensimmäinen toimitus ASKO:lle oli keväällä 2022, jonka jälkeen ASKO:n 13 varikolle eri puolille Norjaa on asennettu yli 190 CCS2-latauspistoketta ja kaksi MCS-latauspistoketta, joiden kokonaisteho on 25 megawattia.
ASKO Vestbyn uusi latausasema koostuu kahdesta Kempowerin 1,2 MW:n tehoyksiköstä, joista kumpikin on kytketty kolmeen laturiin, Kempower Mega Satellite MCS-laturiin ja kahteen Kempower Mega Satellite CCS2-laturiin.
Latausaseman latausteho on yhteensä 2,4 MW, mikä mahdollistaa MCS:n käytön kahdessa latauspistokkeessa ja CCS2:n käytön neljässä latauspistokkeessa. MCS-lataussatelliitit tukevat 1,2 MW/1500 A latausta ja korkean tehon CCS2-lataussatelliitit 560 kW/700 A latausta.
Yhtenä Norjan suurimmista kuljetusyrityksistä ASKO:lla on päivittäin liikenteessä yli 700 kuorma-autoa, jotka ajavat 60 miljoonaa kilometriä vuodessa, ja näistä noin 200 tulee olemaan sähkökuorma-autoja vuoden 2025 loppuun mennessä.
ASKO Vestbyssä on päivittäin käytössä noin 100 ajoneuvoa, mikä asettaa korkeat vaatimukset käytettävyydelle ja luotettavalle latausinfrastruktuurille. Kahden uuden Kempower Mega Satellite MCS-laturin ansiosta kuljettajat voivat ladata ajoneuvonsa täyteen lakisääteisten taukojen aikana. Sähkö tulee pääasiassa ASKO:n varastorakennusten katolla olevista aurinkokennoista.
”Latausasemalla on yhteensä kaksi 1,2 MW:n ja neljä 560 kW:n laturia, ja kuljettajien lepoaikana voidaan samanaikaisesti ladata neljä kuorma-autoa. Tämä tekee sähkökuorma-autojen käytöstä käytännöllistä ja kannattavaa myös pidemmillä reiteillä”, sanoo ASKO:n logistiikkapäällikkö Marius Råstad.
”Kolmen vuoden tiiviin yhteistyön jälkeen olemme ASKO:n kanssa saavuttaneet tärkeän virstanpylvään: Norjan ensimmäisen kaupallisen MCS-latausaseman. Hajautettu latausjärjestelmämme on tukenut norjalaisia sähköautonkuljettajia vuodesta 2020 lähtien, ja nyt sitä otetaan käyttöön suuremmalla teholla vastaamaan sähkökuorma-autoliikenteen haastavimman segmentin, eli pitkän matkan kuljetusten tulevaisuuden vaatimuksiin. ASKO:n uraauurtava työ elintarviketoimitusten sähköistämiseksi Norjan haastavissa sääolosuhteissa ja maastossa on asettanut alalle uuden standardin. Tämä projekti on epäilemättä tärkeä osa ASKO:n uraauurtavasssa työssä kohti päästötöntä liikennettä”, sanoo Kempowerin Pohjois-Euroopan myyntijohtaja Erik Kanerva.
Kempowerin lisäksi ASKO tekee tiivistä yhteistyötä Scanian kanssa, joka toimittaa uuteen megawattiluokan latausinfrastruktuuriin optimoituja sähkörekkoja. Ajoneuvot on sovitettu MCS-latausjärjestelmään, mikä mahdollistaa ajon myös pidemmillä reiteillä tehokkuudesta tinkimättä.
”MCS-lataus avaa täysin uusia mahdollisuuksia sähköisille ja päästöttömille kuljetuksille pidemmillä matkoilla. Me Scania Norjassa haluamme onnitella ASKO:a jälleen kerran siitä, että se on edelläkävijä uuden ja innovatiivisen teknologian käyttöönotossa”, sanoo Scania Norjan toimitusjohtaja Frode Neteland.
ASKO:n uutta latausasemaa valmistellaan myös julkiseen rekkalataamiseen, jotta muut alueella toimivat kuljetusyritykset voivat käyttää asemaa.
Kuljetukset aiheuttavat noin 30 % Norjan kasvihuonekaasupäästöistä, ja kaupallisten kuljetusten osuus on tästä kaksi kolmasosaa. Sähköajoneuvot vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä ja melua sekä parantavat paikallista ilmanlaatua. ASKO on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet ympäristövaikutustensa vähentämiseksi ja haluaa olla edelläkävijä ja roolimalli kuljetusalan muutoksessa.
”Nyt on sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta järkevää investoida. Uuden teknologian ansiosta sähkörekat voivat toimia tehokkaammin ja pidemmillä matkoilla, mikä auttaa vähentämään fossiilisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen käyttöä ja saavuttamaan kansalliset ja kansainväliset ilmastotavoitteet”, toteaa Råstad.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.