Käyttökokeilu: Näin paljon peräkärryn vetäminen lyhentää sähköauton toimintamatkaa | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Sähköautoilu#Sähköauton toimintamatka#Liikenteessä

Käyttökokeilu: Näin paljon peräkärryn vetäminen lyhentää sähköauton toimintamatkaa

26.7.2022 | Autotoday

Kuva: Volkswagen.

Suomessa lomailu- ja mökkeilykausi on parhaimmillaan ja täyssähköautoa harkitsevia kiinnostaa myös peräkärryn vaikutus kulutukseen. Volkswagen, K-Rauta sekä Juncar Oy selvittivät yhdessä käytännön kokeella vastausta tähän kysymykseen.

– Peräkärryn vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan on usein puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme tehdä käytännön kokeen, joka antaisi lisätietoa asiaan, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.

VW ID.4 ja 200 kilon kuorma

Testiautoina toimi kolme Volkswagen ID.4 Pro -täyssähköautoa, jotka on varustettu 77 kWh akulla. Tällä akustolla ja varustelulla auton WLTP-toimintamatka voi olla parhaimmillaan jopa 505 km.

Testiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen auton laskennallinen toimintamatka 80 km/h ajonopeudella oli jopa 579 km (100 km/h ajonopeudella 461 km).

Autojen varusteissa oli pieniä eroja, mutta esimerkiksi rengas- ja vannekoot olivat kaikissa autoissa samat (20 tuumaa) ja rengaspaineet valmistajan kuormatulle autolle määrittämät.

Peräkärryinä käytettiin kahta Muuli 1400SX -peräkärryä 200 kg kuormalla, toisessa kärryssä oli aerodynaamisemmin muotoiltu Juncarin kuomu ja toisessa perinteisempi Jaxal Maxi -kuomu.

– Valvottujen laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta. Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, jatkaa Nieminen.

Testi suoritettiin aurinkoisena kesäpäivänä kesäkuussa, ulkoilman lämpötilan ollessa 19 astetta. Kahdella suoritetulla ajokerralla olosuhteet olivat varsin hyvät, tuuli oli tasainen noin 1 m/s ja tuulen suuntakin pysyi lähes samana.

Testi suoritettiin ajamalla mukautuva vakionopeudensäädin päällä 4-tietä edestakaisin – moottoritietä käyttämällä pyrittiin minimoimaan muun liikenteen vaikutus testituloksiin. Kulutustestin matka oli 44 kilometriä, eli lähes kaksinkertainen viralliseen 23,25 km WLTP-mittaukseen nähden.

Toimintamatka lyheni selvästi

Testissä toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan. Ilman peräkärryä autojen toimintamatka oli 579 km (80 km/h) ja 461 km (100 km/h).

Testin perusteella 80 km/h ajonopeudella peräkärryllisten autojen toimintamatkat olivat.

Peräkärry Jaxal-kuomulla 370 km

Peräkärry aerodynaamisemmalla Juncar-kuomulla 403 km
Ajonopeuden nosto 100 km/h vaikutti merkittävästi kulutuslukemiin ja sitä kautta laskennallisiin toimintamatkoihin. 100 km/h ajonopeudella peräkärryllisten autojen toimintamatkat olivat.

Peräkärry Jaxal-kuomulla 273 km

Peräkärry aerodynaamisemmalla Juncar-kuomulla 308 km
Peräkärryä valittaessa kannattaa siis kiinnittää huomiota kärryn lisäksi myös siinä käytettävään kuomuun. Aerodynaamisemmalla kuomulla varustetulla peräkärryllä toimintamatka on noin 10 % pidempi kuin perinteisellä kuomulla.
Lisäksi testi todisti, että sopivissa olosuhteissa täyssähköauton toimintamatka on merkittävästi pidempi kuin auton ilmoitettu WLTP-toimintamatka.