Käytettyjen autojen kauppa: Mittarilukeman manipulointi ja piilovauriot jatkuva ongelma | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Autokauppa#Liikenteessä#Talous

Käytettyjen autojen kauppa: Mittarilukeman manipulointi ja piilovauriot jatkuva ongelma

27.10.2025 | Autotoday

Mittarilukeman manipulointi ja piilovauriot ovat edelleen osa Suomen käytettyjen autojen markkinoita. Valitettavasti merkkejä tilanteen nopeasta paranemisesta ei ole.

Kuva: Matti Sulanto

 

 

Ajoneuvotietoon erikoistunut carVertical laatii vuosittain analyysin Euroopan automarkkinoiden läpinäkyvyydestä tunnistaakseen maat, joissa käytetyn auton ostamiseen liittyy suurimmat riskit.

Tänä vuonna Suomi sijoittui 25 maan joukossa seitsemänneksi, nousten kahdella sijalla vuoden 2024 tulokseen verrattuna (9. sija). Naapurimaista Ruotsi sijoittui kymmenenneksi ja Viro 21:nneksi.

Tilanne Suomessa – mittarilukeman manipulointi ja piilovauriot jatkuva ongelma

CarVerticalin tutkimuksessa selvisi, että Suomessa myydään yhä autoja, joiden mittarilukemaa on manipuloitu. Tänä vuonna 2,6 %:ssa tarkistetuista autoista mittarilukemaa oli manipuloitu, ja keskimäärin mittarilukemaa oli käännetty 99 300 kilometriä taaksepäin.

”Käytetyn auton ostajilla on usein tiettyjä odotuksia ajokilometreistä. Jotkut etsivät alle 100 000 kilometriä ajettua autoa, toiset pitävät rajana 200 000 kilometriä. Paljon ajettuja autoja on vaikeampi myydä, joten epärehelliset myyjät saattavat kääntää mittaria taaksepäin tehdäkseen autosta houkuttelevamman ja kasvattaakseen voittojaan”, kertoo carVerticalin asiantuntija Matas Buzelis.

Tuontiautojen suuri osuus vaikuttaa merkittävästi Suomen markkinoihin – 44,2 % tarkistetuista autoista oli tuotu ulkomailta. Valitettavasti tuontiautoihin liittyy useammin mittarivääristelyjä ja piilovaurioita.

Tutkimuksen mukaan 20,7 %:lla Suomessa tarkistetuista autoista oli vauriomerkintä, ja vahinkojen keskimääräinen arvo oli 4 300 euroa.

Tarkistettujen autojen keskimääräinen ikä oli 11 vuotta, kun se vuonna 2024 oli vielä 13,7 vuotta. Tämä kertoo siitä, että suomalaiset ostajat suosivat nyt hieman uudempia autoja.

Kuva: Carvertical

Läpinäkyvimmät markkinat: Iso-Britannia, Italia ja Saksa

Iso-Britannia säilytti jälleen ykkössijansa carVerticalin läpinäkyvyysvertailussa. Vain 2,3 %:ssa autoista mittarilukemaa oli manipuloitu, ja 17 %:lla oli vauriorekisterimerkintöjä. Koska Iso-Britannia on yksi harvoista Euroopan maista, joissa ajetaan vasemmalla puolella tietä, tuontiautojen osuus on vain 2,3 %, mikä vähentää merkittävästi paikallisten ostajien riskejä.

Kärkiviisikon muut maat ovat Italia, Saksa, Sveitsi ja Ranska. Ruotsi, joka oli vielä viime vuonna viidennellä sijalla, putosi kymmenenneksi tuontimäärien kasvun, vaurioituneiden autojen lisääntymisen ja korkeampien mittarivääristelyprosenttien vuoksi. Myös Portugali putosi sijalta 11 sijalle 16, kun taas Kroatia paransi eniten, nousten sijalta 15 sijalle 11.

”Läpinäkyvimmät markkinat löytyvät Länsi-Euroopasta ja Pohjoismaista. Tämä selittyy vähäisemmällä tuontiriippuvuudella, korkeammalla elintasolla ja avoimemmalla ajoneuvotiedolla. Mitä enemmän maa tuo käytettyjä autoja ja mitä haastavampi sen taloudellinen tilanne on, sitä suurempi on riski mittarivääristelyille ja piilovaurioille. Skandinaaviset maat ovat edelläkävijöitä myös siinä, että ne tarjoavat kuluttajille enemmän ajoneuvotietoa”, Buzelis selventää.

Itä-Euroopan markkinat yhä riskialttiimpia

Viiden vähiten läpinäkyvän maan lista pysyi samana kuin viime vuonna. Ukraina on listan hännillä, ja sen edellä ovat Latvia, Liettua, Romania ja Viro. Näille markkinoille on yhteistä tuontiautojen suuri osuus, vanha autokanta, mittarivääristelyn yleisyys ja runsas määrä vaurioituneita autoja.

”Monet Itä-Eurooppaan tuodut autot ovat jo valmiiksi paljon ajettuja. Nopean voiton toivossa myyjät saattavat manipuloida mittarilukemia, peittää vaurioita tai salata auton historian. Tällaiset autot hajoavat usein nopeammin, mikä tarkoittaa, että käytettyä autoa ostaessaan autoilijat eivät lopulta säästä rahaa, vaan päätyvät usein maksamaan paljon enemmän kuin odottivat. Kun käytetty auto tuodaan rajan yli, sen historiaa on vaikea selvittää – ja juuri siksi osa ajoneuvoista päätyy peukaloinnin kohteeksi”, sanoo Buzelis.

Buzeliksen mukaan maat eivät aina vaihda ajoneuvotietoja keskenään, joten monet mittari- ja vauriotiedot eivät koskaan päädy digitaalisiin rekistereihin. EU:ssa ei ole yhteistä järjestelmää autojen myyntitietojen seurantaan, mikä helpottaa vilpillisiä käytäntöjä.

Ukrainassa 9,5 % autoista oli mittarilukemaltaan manipuloituja, Latviassa 10,8 %, Liettuassa 7 %, Romaniassa 7,5 % ja Virossa 5,9 %. Tuontiautojen osuus vaihteli 61 %:sta (Romania) jopa 78 %:iin (Ukraina).

Miten läpinäkyvyysindeksi lasketaan?

CarVerticalin tutkimus perustuu asiakkaiden tilaamiin ajoneuvohistoriaraportteihin syyskuun 2024 ja elokuun 2025 väliseltä ajalta. Läpinäkyvyysindeksi muodostetaan kuuden muuttujan perusteella:

  • mittarimanipuloitujen autojen osuus
  • keskimääräinen mittarilukeman vähennys (kilometreinä)
  • vaurioituneiden autojen osuus
  • vahinkojen keskimääräinen arvo
  • käytettyjen tuontiautojen osuus
  • tarkastettujen autojen keski-ikä

Koska eri tekijöillä on erilainen vaikutus markkinoiden läpinäkyvyyteen, carVerticalin tietoasiantuntijat painottavat niitä eri tavoin. Esimerkiksi mittarimanipuloitujen autojen osuus vaikuttaa läpinäkyvyyteen enemmän kuin tarkistettujen autojen keski-ikä kyseisessä maassa carVerticalin tiedoissa.

Koko tutkimus ja menetelmä ovat nähtävissä osoitteessa: https://www.carvertical.com/fi/transparency-index

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

Sinua voisi myös kiinnostaa