14.9.2024 | Autotoday
Japanilainen Toyota on säilyttänyt asemansa luotetuimpana automerkkinä Suomessa vuonna 2024. Toiseksi eniten suomalainen kuluttaja luottaa ruotsalaiseen Volvoon ja kolmanneksi eniten saksalaiseen Mercedes-Benziin. Asia käy ilmi Valittujen Palojen Norstat Oy:llä teettämästä vuosittaisesta Luotetuin Merkki -tutkimuksesta.
Toyotan ykkössijoitus säilyi ennallaan vuoden takaiseen tutkimukseen verrattuna. Toyota on ollut luotetuin automerkki Suomessa jo 21 kertaa.
Volvo säilytti niin ikään asemansa luottamusvertailun hopeasijalla, mutta Mercedes-Benz nousi kolmannelle sijalle oltuaan vuosi sitten neljäntenä.
Toyotan nimesi luotetuimmaksi merkiksi 23 prosenttia vastaajista.
Näin tutkimus tehtiin
Kysely on osa vuosittaista Luotetuin Merkki -tutkimusta, jonka Valitut Palat teetti Norstat-tutkimuslaitoksella viime vuodenvaihteessa. Kysely toteutettiin onlinetutkimuksena, jossa avoimiin kysymyksiin vastasi 2296 henkilöä. Kyselyn Otos poimittiin CIL Suomi Oy:n asiakasrekisteristä ja Norstat Finlandin nettipaneelista. Se painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan aikuisväestöä vastaavaksi. Tutkimuksessa selvitettiin avoimilla kysymyksillä, mitkä ovat kyselyyn vastanneiden mielestä luotetuimmat tuotemerkit kaikkiaan 34 eri tuoteryhmässä.
Luotetuimmat automerkit 2024 (suluissa vuosi 2023)
1. Toyota (1)
2. Volvo (2)
3. Mercedes-Benz (4)
4. Volkswagen (3)
5. Audi (5)
6. Skoda (7)
7. Ford (8)
8. BMW (6)
9. Kia (11)
10. Nissan (12)
11. Opel (9)
12. Peugeot (13)
13. Renault (18)
14. Honda (10)
15. Mazda (14)
16. Hyundai (15)
17. Citroën (17)
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.