20.6.2024 | Eerik Ahola
Korona-ajan tuomasta kurimuksesta ponnistava linja-autoliikenne on osin palautunut, josta kertoo kaupunkien joukkoliikenteissä kirjatut ennätyslukemat. Kaupunkiliikenteen lisäksi positiiviset näkymät ovat myös tilausliikenteessä.
Linja-lehden haastattelema Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki kertoo, että linja-autoliikenne on selkäranka ihmisten liikkumiselle koko Suomessa. Linja-autoalan yrittäjyyden toimintaedellytykset on varmistettava. Tarvitsemme rohkeutta etsiä toimivia ratkaisuja, hän jatkaa.
Hetki sitten EU-vaaleilla valituilla europarlamentaarikoilla on iso rooli päätettäessä muun muassa ilmastopolitiikan tavoitteista ja liikenteen päästöjen osalta. Heidän onkin päätöksillään turvattava yritystemme toiminta- ja kilpailukyky, unohtamatta huoltovarmuutta, tieinfraa ja osaavan työvoiman saatavuutta.
Suomen ainoassa linja-autonäyttelyssä oli mukana noin 40 näytteilleasettajaa esittelemässä toimialan uutuuksia, trendejä ja parhaita ratkaisuja. Linja-autoliiton liittokokouksen yhteydessä järjestetyssä näyttelyssä oli paikalla niin yrittäjiä, korjaamo- ja huoltopäälliköitä, tilausmatkojen järjestäjiä, kuljettajia kuin alasta kiinnostuneitakin. Tapahtumasta onkin muodostunut bussiväen tärkeä kohtaamispaikka.
Vieraille maksuttomassa tapahtumassa olivat eri linja-autovalmistajien sähkökäyttöiset linja-autot tällä kertaa isosti edustettuina. Esillä oli niin isoja kuin pieniäkin akkukäyttöisiä sähköbusseja. Autonvalmistajat kosiskelivat näyttelyvieraita muun muassa kahdeksan vuoden akkutakuulla sekä turistibussin jopa 600 kilometrin toimintasäteellä.
Paikalle oli saapunut myös kuljettajakoulutusta järjestäviä oppilaitoksia, erilaisia digitaalisia ratkaisuja ja palveluja tarjoavia toimijoita, asennus-, huolto-, puhdistus- ja korjauspalveluyrityksiä ja muita toimialaa lähellä olevia tahoja.
Tiistaina paikalla oli myös "puhujalava", jossa juontaja haastatteli alaa edustavia paneelisteja linja-autoalan polttavimmilla kysymyksillä.