25.1.2024 | Ari Perttilä
Ammattipätevyyskoulutuksia suoritetaan enenevissä määrin verkkokoulutuksina, jotka antavat mahdollisuuden joustaviin koulutusjärjestelyihin. Yksi verkkokoulutusten tarjoajista on Suomen Kuljetusturva Oy, jonka valikoimaan kuuluu useita verkossa itsenäisesti suoritettavia koulutuksia.
Ehjänä perille - vahinkovapaa kuljetus on yksi yrityksen ensimmäisistä koulutuksista ja sittemmin siitä on tullut myös yksi suosituimmista päivistä. Koulutuksen aikana käydään läpi kuljettajille tapahtuneiden vahinkojen taustoja sekä syntymekanismeja. Seitsemän oppitunnin pituisessa koulutuksessa etsitään keinoja myös vahinkojen välttämiseksi.
Koulutusmateriaalin tuottajan mukaan koulutuksen punaisena lankana on kertoa, kuinka pienikatteisella kuljetusalalla pienikin vahinko syö kuljettajan työn tuoton pitkältä ajalta. Jokainen kuljettaja tietää, että kuljetusliike tekee isot investoinnit ostaessaan kalustoa ja päivittäiset tankkaukset synnyttävät pyörteen naftatankin ohella myös yrityksen pankkitilillä. Kuljetusliikkeen asiakkaille lähettämät laskut ovat nekin monesti suuria, eli kuljetusalalla liikkuu koko ajan isoja rahasummia.
Tästä huolimatta kuljetusala on erittäin matalakatteinen ala, minkä merkitys jää monelta kuljettajalta tiedostamatta. Hankintahinnaltaan usean sadantuhannen euron yhdistelmällä voidaan ajaa rahtia kahdessa vuorossa, mutta lopulta kuljetusyrittäjän taskuun tästä yrittämisestä saattaa pahimmillaan jäädä vain muutamia kymppejä päivässä.
Koulutusmateriaalissa otetaan heti esille oikeita tosielämän esimerkkejä, joihin valitettavan moni kuljetusalalla työskennellyt saattaa helposti samaistua. Pieni osuma paikallisbussin kanssa tai vastaanottajan postilaatikon kaataminen sekoittaa auton ja kuljettajan päiväohjelman. Mutta kun nelimetrinen kapellikärry ajetaan Keski-Euroopassa puoli metriä liian matalan sillan ali, kääntyy ajojärjestelyn työskentelyn painopiste kuljetussuunnittelusta vahinkojen setvimiseen. Konttoriporukan selvitellessä vahinkoa saavat yrityksen kymmenet muut autot selvitä ilman konttorin tarjoamaa tukea. Vahingon materiaalivahingot olivat 20 000 euron tuntumassa, mutta isossa kuvassa vahingosta johtuneet välittömät seuraukset olivat vaikutuksiltaan tätäkin suuremmat.
Kaikki vahingot eivät suinkaan ole suuria ja siten valtakunnan uutiskynnystä ylittäviä. Osa vahingoista kohdistuu kuljetettavaan tuotteeseen, osa kuljetuskalustoon. Yhteistä vahingoille on se, että monesti ne syntyvät kiireestä, laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä johtuen. Kuorma vahingoittuu, koska sitä ei viitsitä sitoa lyhyestä ajomatkasta johtuen tai kärryn kulma ajetaan kiinni kiveen, kun ei viitsitä käydä tarkistamassa auton takana.
Kuljetusturvan koulutusmateriaalissa käydään läpi näitä pieniäkin vahinkoja niiden euromääräisten vaikutusten kautta ihan todellisilla tapauksilla. Esimerkeissä näytetään, kuinka pieneltä näyttävästä etukulmavauriosta johtuen auto on korjaamolla muutaman päivän ja tuloksena on reilun 5000 euron lasku.
Nopea ratkaisu on käyttää apuna vakuutusyhtiötä, mutta aina ei muisteta, että korvaussumma maksetaan takaisin vakuutusyhtiölle korkeampina vakuutusmaksuina seuraavien vuosien aikana.
Vahinko ei myöskään aina tarkoita rikkoutumista, se voi olla myös myöhästyminen, joka monesti on seuraus liikenneonnettomuudesta tai teknisestä murheesta. Toimituksen myöhästymisestä ei välttämättä seuraa sanktioita, mutta mainehaitta on lähestulkoon varma. Ja pahimmillaan toimituksen viivästyminen johtaa prosessiteollisuudessa tuotannon alasajoon, jolloin puhutaan jälleen isoista rahasummista.
Ammattipätevyyskoulutuspäiviä voi Suomessa käydä varsin vapaasti. Viiden vuoden aikana on suoritettava viisi koulupäivää joko lähiopetuksessa tai verkkokoulutuksen avulla. Suomessa ainut pakollinen osio on ennakoivan ajon koulutus, jota on mahdollista täydentää lukuisalla joukolla muilla, kuljettajan arkeen ja työskentelyyn läheisesti liittyvillä kokonaisuuksilla. Ehjänä perille - vahinkovapaa kuljetus on onnistunut kokonaisuus, joka ainakin toivottavasti herättää koulutettavan miettimään vahinkojen todellista merkitystä kuljetusliikkeelle ja sen taloudelle. Pitää toki muistaa, että kukaan ei tee vahinkoja tahallisesti, mutta monesti pienellä tekemisellä ja ajattelulla isokin vahinko voidaan välttää aika helposti.
Ehjänä perille - vahinkovapaa kuljetus -verkkokoulutuksen materiaali on tehty huolella ja esimerkkien kautta siinä on painoarvoa lisäävää sisältöä. Ilahduttavaa on sekin, että kuvamateriaalin etsinnässä ja valinnassa on nähty aikaa ja vaivaa.
Koulutus on jaettu seitsemään 45 minuutin oppituntiin ja kunkin oppitunnin jälkeen on muutamia monivalintakysymyksiä aihepiiriin liittyen. Kysymykset on laadittu huolella ja luultavasti moni alalla pitkäänkin työskennellyt kuljettaja saa pohtia oikeita vastauksia tovin. Koulutuksen voi tauottaa oman maun mukaan, jotta tarkkaavaisuus säilyy.
Seitsemän oppituntia, eli reilut viisi tuntia tietokoneen, älypuhelimen tai tabletin äärellä on pitkä aika yhteen putkeen, joten voisin melkein suositella koulutuksen suorittamista kahtena peräkkäisenä päivänä. Mahdollisuuksien mukaan se sopii vaikka työpäivän jälkeen suoritettavaksi.
Iso osa kuljetuksen aikana syntyvistä vahingoista olisi vältettävissä huolellisuudella ja maltilla. Koulutuksessa todettiin muutamaan otteeseen, että kiireestä johtuen ei ole aikaa tehdä työtä hyvin. Mutta aina on aikaa tehdä asiat kahteen kertaan.
- Olemme Suomen Kuljetusturva Oy:ssä alusta alkaen vetäneet vanhakantaisesta kuljettajaopetuksesta poiketen linjaa, että kuljettajakoulutuksen pitää olla muutakin kuin lainsäädäntöä. Toki lainsäädäntö on kaiken taustalla, mutta meidän koulutuksissamme ja oppimateriaaleissamme se ei ole pääosassa. Haluamme integroida lainsäädännön yhteen kuljettajan käytännön työn osaamisen kanssa, taustoittaa Kuljetusturva Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heiskanen.