2.7.2024 | Autotoday
Kaasuautoilijat ry oli jo vuonna 2023 menossa jäähylle, kun kaasuautojen valmistus ajettiin Euroopassa alas. Yhdistys päätti kuitenkin jatkaa toimintaa ja osaltaan tukea kaasun kasvua raskaassa liikenteessä.
Yhdistys teettikin päästölaskurin www.kaasuautoilijat.fi sivuilleen raskasta liikennettä varten, josta näkee hyvin miten hyvä biokaasu on päästöjen vähentämisessä.
Vuoden 2024 vuosikokoukseen yhdistyksen avainhenkilöt menivät ristiriitaisin mielin, kaasuautojen valmistus on edelleen seis, eikä mitään erityistä sen suhteen ole tapahtunut.
Erityistä on kuitenkin se, että kiinnostus kaasuautoja on säilynyt, myös yhdistyksemme jäsenmäärä on kasvanut ilman aktiivista toimintaa jäsenmäärän kasvattamisen suhteen. Sähköautojen kasvussa on tapahtunut selkeä muutos, isot autovalmistajat eivät enää usko samalla tavalla sähköautojen kasvuun, esim. Volkswagen on päivittänyt strategiaansa ja siirtänyt jopa kolmanneksen kehityspanostuksista takaisin polttomoottoreihin.
Kaasuautojen valmistuksen loppuminen henkilöautojen suhteen on poliittisen ohjauksen seurausta, nyt kun bensa-autot näyttävät edelleen nostavan päätään entistä enemmän, olisi ensiarvoisen tärkeää tarkastella poliittista ohjausta autojen valmistuksen suhteen.
Autovalmistajille on helppoa luoda teknologianeutraali toimintaympäristö ja kannustaa vähäpäästöisten autojen kuten kaasuautojen valmistukseen, jos näin vain päätetään toimia.
Mm. Suomessa ja Ruotsissa kaasuautot liikkuvat käytännössä kokonaan biokaasulla, kaasuautokannan kasvu kiihdyttäisi uusiutuvan kaasun tuotantoa nopeammin kuin se nyt kasvaa muun kysynnän kautta.
EU:n RePower tavoitteet uusiutuvan kaasun osalta näyttävät jäävän toteutumatta, samoin liikenteen päästövähenemät näyttävät jäävän tavoitteista. Kaasuautojen valmistuksen aloittaminen ja sen seurauksena uusiutuvan kaasun tuotannon nopeampi kasvu auttaisi osaltaan tavoitteiden saavuttamisessa.
EU asetti myös Kiinalaisia akkuja käyttäville autoille tullit, tämä on ihan perusteltua, mutta heijastuu osaltaan myös sähköautojen kasvutavoitteisiin. Nyt on se hetki, että autojen päästölainsäädäntö pitää tarkastella uudelleen, se täytyy päivittää ja antaa autonvalmistajille mahdollisuus ottaa kaasuautot kannattavasti tuotantoon.
Koetulle teknologialle on haastavassa ajassa oleellista antaa uusi mahdollisuus.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell