1.4.2023 | Autotoday
Kaasuautoilijat ry on perustamisestaan lähtien nostanut esiin, ettei teknologioiden määrittäminen kuulu poliitikoille vaan päästöille pitää asettaa rajat joihin insinöörit, sekä markkinatalous keksivät ratkaisut.
EU on kuitenkin päästölainsäädännöllään (mitataan vain putkenpäästä) käytännössä valinnut teknologian ja polttomoottorikielto oli viimeinen pisara sille, ettei kyseisellä teknologialla ollut jatkoa, kunnes pinnalle nostettiin sähköiset polttoaineet.
Audi on tehnyt synteettistä metaania (sähköinen polttoaine) jo yli 10 vuotta. EU:n asettamat CO2-määräykset ovat ajaneet Audin kaasuautot pois tuotannosta ja nyt EU muuttaa päätöstään Saksan taivuttamana sen osalta, ettei polttomoottorikielto koske hiilineutraaleja polttoaineita vuoden 2035 jälkeen.
Sähköisistä polttoaineista juuri synteettinen metaani on puhtain heti itse vihreän vedyn jälkeen. Viestintä on ollut ristiriitaista mitä kaikkia polttoaineita poikkeus koskee.
Kaasuautoilijat ry näkee asian hyvänä, on erittäin tärkeää että ilmastomyönteiset polttoaineet otetaan huomioon ja ymmärretään ettei teknologia ole ongelma vaan polttoaineet. Ilmastomyönteisiä polttoaineita on myös muitakin kuin sähköiset polttoaineet, mm. biokaasu voi olla jopa hiilinegatiivinen esimerkiksi lannan ollessa raaka-ainepohjana.
Kaasuautoilijat ry toivoo nyt tehdyn suunnanmuutoksen näkyvän myös kaasuautojen valmistuksessa, ne ovat tällä hetkellä polttomoottoreista niitä puhtaimpia monella mittarilla. Samoin uskomme, että tämä näkyy raskaan liikenteen tulevaisuuden kuvissa kaasumyönteisyytenä, koska nyt ymmärrys on lisääntynyt sen osalta, ettei kaikkia asioita voi ratkaista ennakkoon valituilla teknologioilla.
Nykyinen ohjaus on johtanut siihen, että käytännössä vain bensiiniautot ja sähköautot ovat kuluttajien vaihtoehtoina uusien autojen osalta. Bensiiniautoja luonnollisesti myydään eniten, koska niitä valmistetaan eniten vielä pitkään.
Jos kaasuautot olisivat toisena massatuotteena bensiiniautojen rinnalla, se ei vaikuttaisi millään tavalla sähköautojen skaalaukseen.
Yhdistyksemme on koko ajan ihmetellyt, miksi kaasuautoja ei haluta valmistaa sähköautojen rinnalla, koska siirtymäajat ovat pitkiä.
EU päätökset ohjaavat suoraan teknologioita ja tulevaisuutta Euroopan osalta, suunta voi myös muuttua todella nopeasti, kuten viime päivinä on nähty.
Voidaan siis hyvin päättää, että bensiiniautojen rinnalla kannustetaan myös kaasuautoiluun, mikä lisää paikallisen biokaasun ja muun uusiutuvan kaasun tuotantoa.
Jani Hautaluoma, Puheenjohtaja
Kaasuautoilijat ry
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Uutiset
#Polestar#Henkilöautot#Sähköautoilu
29.9.2023 |
Uutiset
#Citroen#Henkilöautot#Sähköautoilu
29.9.2023 |
Uutiset
#Ajokielto#Poliisi#Ylinopeus
28.9.2023 |
Uutiset
#Kaasu#Raskas liikenne#Gasum
27.9.2023 |
Uutiset
#Poliisi#Liikenneturvallisuus
27.9.2023 |
Uutiset
#BMW#Henkilöautot
22.9.2023 |
Uutiset
#Kylätie#Pyöräily#Liikenneturvallisuus
21.9.2023 |
Uutiset
#Autokauppa#Sähköautoilu
21.9.2023 |
Uutiset
#Liikennekuolema#Tilastot
19.9.2023 |
Uutiset
#Parkkipate#Pysäköinti
18.9.2023 |
Uutiset
#Liikenteessä#Mercedes-Benz
9.9.2023 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,