Kaasuautoilijoiden kannanotto polttomoottorikieltoon | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Polttoaine#Kaasuautoilu

Kaasuautoilijoiden kannanotto polttomoottorikieltoon

1.4.2023 | Autotoday

Kuva: Clas von Bell

Kaasuautoilijat ry on perustamisestaan lähtien nostanut esiin, ettei teknologioiden määrittäminen kuulu poliitikoille vaan päästöille pitää asettaa rajat joihin insinöörit, sekä markkinatalous keksivät ratkaisut.

EU on kuitenkin päästölainsäädännöllään (mitataan vain putkenpäästä) käytännössä valinnut teknologian ja polttomoottorikielto oli viimeinen pisara sille, ettei kyseisellä teknologialla ollut jatkoa, kunnes pinnalle nostettiin sähköiset polttoaineet.

Audi on tehnyt synteettistä metaania (sähköinen polttoaine) jo yli 10 vuotta. EU:n asettamat CO2-määräykset ovat ajaneet Audin kaasuautot pois tuotannosta ja nyt EU muuttaa päätöstään Saksan taivuttamana sen osalta, ettei polttomoottorikielto koske hiilineutraaleja polttoaineita vuoden 2035 jälkeen.

Sähköisistä polttoaineista juuri synteettinen metaani on puhtain heti itse vihreän vedyn jälkeen. Viestintä on ollut ristiriitaista mitä kaikkia polttoaineita poikkeus koskee.

Kaasuautoilijat ry näkee asian hyvänä, on erittäin tärkeää että ilmastomyönteiset polttoaineet otetaan huomioon ja ymmärretään ettei teknologia ole ongelma vaan polttoaineet. Ilmastomyönteisiä polttoaineita on myös muitakin kuin sähköiset polttoaineet, mm. biokaasu voi olla jopa hiilinegatiivinen esimerkiksi lannan ollessa raaka-ainepohjana.

Kaasuautoilijat ry toivoo nyt tehdyn suunnanmuutoksen näkyvän myös kaasuautojen valmistuksessa, ne ovat tällä hetkellä polttomoottoreista niitä puhtaimpia monella mittarilla. Samoin uskomme, että tämä näkyy raskaan liikenteen tulevaisuuden kuvissa kaasumyönteisyytenä, koska nyt ymmärrys on lisääntynyt sen osalta, ettei kaikkia asioita voi ratkaista ennakkoon valituilla teknologioilla.

Nykyinen ohjaus on johtanut siihen, että käytännössä vain bensiiniautot ja sähköautot ovat kuluttajien vaihtoehtoina uusien autojen osalta. Bensiiniautoja luonnollisesti myydään eniten, koska niitä valmistetaan eniten vielä pitkään.

Jos kaasuautot olisivat toisena massatuotteena bensiiniautojen rinnalla, se ei vaikuttaisi millään tavalla sähköautojen skaalaukseen.

Yhdistyksemme on koko ajan ihmetellyt, miksi kaasuautoja ei haluta valmistaa sähköautojen rinnalla, koska siirtymäajat ovat pitkiä.

EU päätökset ohjaavat suoraan teknologioita ja tulevaisuutta Euroopan osalta, suunta voi myös muuttua todella nopeasti, kuten viime päivinä on nähty.

Voidaan siis hyvin päättää, että bensiiniautojen rinnalla kannustetaan myös kaasuautoiluun, mikä lisää paikallisen biokaasun ja muun uusiutuvan kaasun tuotantoa.

Jani Hautaluoma, Puheenjohtaja
Kaasuautoilijat ry

  

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Luitko jo nämä uutiset?