Järvi-Suomen lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Lautta

Järvi-Suomen lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat

8.12.2022 | Autotoday

Tienpitäjänä toimiva Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2025–2045 ja tehnyt hankintapäätöksen lauttaliikennepalveluiden tuottamisesta.

Kuva: Pixabay

Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.

Hankintapäätöksessä palveluhankinta on päätetty tehdä tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As

Järvi-Suomen 20-vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As.

Tarjousten vertailuhinnat olivat:

  • Torghatten Nord As 282 472 904,32 €
  • Suomen Lauttaliikenne Oy 351 356 970,24 €

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 1.12.2022 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta yritykseltä Torghatten Nord As. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.

Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja

Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.

Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla.

Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät vähintään 50 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat.

Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20-vuoden palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2023–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta.

20-vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja lossiliikenteen korvaaminen sillalla sopimuskauden aikana.

Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää.

Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:

  • Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2025–2045
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2027–2047, kilpailutus 2023
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2030–2050, kilpailutus 2025
  • Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2031–2051, kilpailutus 2027

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvatseuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy vuosien 2025–2027 aikana:

Hanhivirta, Enonkoski
Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.

Hirvisalmi, Juuka
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Hätinvirta, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Kietävälä, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

Koivukanta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikalla tulee tehdä lauttaväylän parannus- ja muutostöitä lähivuosina, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Kortesalmi, Kuopio
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Kuparonvirta, Mikkeli
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 80 tonniin.

Kyläniemi, Ruokolahti
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla. Samalla lauttapaikalle rakennetaan varalauttapaikka.

Lamposaari, Lappeenranta
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Puutossalmi, Kuopio
Lossin kantavuus nousee 130 tonnista 180 tonniin.
Lauttapaikan lauttarannat tulee uusia vuosien 2023–2025 aikana, jotta suurempi lossi voi alkaa liikennöidä lauttapaikalla.

Rongonsalmi, Puumala
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 80 tonniin.

Tappuvirta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

 

Lähde: Autotoday | Clas von Bell