26.2.2025 | Autotoday
Raadin arvio perustuu useisiin tekijöihin, joista keskeisin on päästöjen vähentäminen – aihe, joka on yhä tärkeämmässä roolissa pohjoisissa maissa.
Ivecon keskiraskaan luokan lippulaivamalli Eurocargo on ollut tuotannossa vuodesta 1991 lähtien.
– Eurocargo on erinomainen keskiraskas ajoneuvo, sillä sen kantavuus on jopa 5,5 tonnia. Samalla se on kuitenkin ketterä, ja siitä syystä täydellinen esimerkiksi jakeluliikenteeseen kaupungeissa, kertoo Tuomas Virén, Hedin Nordic Truck AB:n Country Sales Manager.
Sustainable Truck of the Year -unnustusta on jaettu vuodesta 2016 italialaisen ammattilehden Vado e Tornon toimesta.
Voittajan valitsee vuosittain alan toimittajista koostuva riippumaton raati. Tänä vuonna raati perusteli valintaansa seuraavasti:
”Eurocargo on ollut osa kuorma-autojen historiaa yli kolme vuosikymmentä. Se on säilyttänyt vetovoimansa ja kilpailukykynsä perusfilosofiaansa muuttamatta. Myös uusin versio on ennen kaikkea monikäyttöisyyden symboli, ja on menestyksekäs useissa eri käyttötarkoituksissa. Nyt sillä on entistä tyylikkäämpi ulkoasu ja laajempi valikoima erilaisia toimintoja.”
Jakeluajoneuvojen kategorian voittajana Eurocargo on osoittanut vahvuutensa kaupunkiajossa. Ajoneuvoa voidaan kuitenkin mukauttaa laajasti eri tehtäviin, käyttötarkoituksiin ja tarpeisiin.
– Eurocargo on toimintavarma, vankka ja luotettava kuorma-auto, joka tarjoaa kuljettajalle korkean ajomukavuuden. Nämä ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia paitsi jakelusegmentissä, myös esimerkiksi jätehuollossa. Saatavilla olevat eri polttoainevaihtoehdot tekevät ajoneuvosta joustavan ja monikäyttöisen. Valitsemalla biokaasun voi säilyttää dieselmallin toiminnot ja samalla pienentää ympäristöjalanjälkeä, Virén selventää.
– Kuorma-auto on lisäksi rakennettu modulaariselle ohjaamoalustalle, joka mahdollistaa räätälöitävyyden. Siinä on 6,7-litrainen CNG-moottori kolmessa tehovaihtoehdossa: 220 hv, 250 hv ja 280 hv. Lisääntyneen kapasiteetin ja tehon lisäksi Eurocargo tarjoaa myös alhaisen polttoaineenkulutuksen sekä jopa 10 % pienemmät CO2-päästöt. Tämä tekee Eurocargosta tärkeän kumppanin ympäristöllisten ja sosiaalisten kestävyystavoitteiden saavuttamisessa sekä erinomaisen esimerkin kiertotaloudesta biokaasun käyttömahdollisuuden ansiosta.
Uusi Eurocargo on ajoneuvon kehittynein malli tähän mennessä. Ajoneuvossa on muun muassa uudistettu digitaalinen kuljettajaympäristö, uudet ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems), kehittyneeseen yhdistettävyyteen perustuvat digitaaliset palvelut sekä entistä kestävämpi CNG-sarja.
Eurocargo on varustettu FPT Industrialin suunnittelemilla ja valmistamilla uuden sukupolven Tector 7 (N67) CNG-moottoreilla. Moottorit ovat saatavilla koko mallisarjaan. Se tekee Eurocargosta ainoan 12–18 tonnin painoluokan ajoneuvon, joka mahdollistaa päästöjä vähentävän maakaasuratkaisun.
– Eurocargo on täydellinen kaupunkiajoon. Se on myös sallittu ympäristövyöhykkeillä, mikä on Pohjoismaissa yhä tärkeämpää, Virén päättää.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
#Volvo Trucks#Sähkökuorma-auto#Raskas liikenne
12.9.2023 | Eerik Ahola
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme.
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen.