Iveco TurboStar -mallilla juhlavuosi | Kuljettaja.fi
Artikkelit | Uutiset
#Raskas liikenne#Iveco

Iveco TurboStar -mallilla juhlavuosi

4.10.2024 | Autotoday

Kuva: Iveco

Tänä vuonna Iveco TurboStar juhlii 40-vuotispäiväänsä. Markkinoille tuotaessa kuorma-auto oli suunniteltu ammattikuljettajien tarpeisiin, ja se mullisti markkinat edistyksellisellä muotoilullaan ja tehokkaalla V8-moottorillaan. TurboStarista on ajan myötä tullut eräänlainen keräilyesine.

TurboStar oli erityinen ajoneuvomalli, jota Iveco valmisti 1980-luvulla. Sen tehokkaimmissa versioissa oli 420 hv V8-moottori sekä varusteita, jotka olivat harvinaisia tuohon aikaan.

Jørgen Andreassen työskentelee Ivecon testikuljettajana ja ympäristöystävällisen ajon kouluttajana, ja hänellä on lähes 40 vuoden kokemus testikuljettajana. Andreassen muistaa hyvin TurboStarin lanseerauksen.

Ivecon pitkäaikainen testikuljettaja Jørgen Andreassen on ajanut lukuisia testiajoja aiemmalla TurboStar-versiolla. Kuva: Iveco.

– Alkuperäinen Iveco TurboStar 190.42 kehitettiin vuonna 1982 Torinossa, Italiassa, ja se lanseerattiin Tanskassa vuonna 1984. Tuolloin ajoin itse kuorma-autoa ja muistan, että TurboStar oli iso uutinen, ja uskomaton kuorma-auto aikansa mittapuulla. Se ajoi hyvin, tarjosi todella hyvät olosuhteet kuljettajalle, ja 420 hevosvoimallaan sillä oli myös valtava vetovoima, kertoo Andreassen.

– Kuorma-autossa oli 17,2 litran moottori, joka oli tilavuudeltaan suurin, mitä Tanskan markkinoilla oli aiemmin käytetty, hän jatkaa.

Synkronoitu ja synkronoimaton vaihteisto

TurboStarin tehokas moottori soveltui erityisesti raskaisiin kuormiin ja vaativaan ajoon. Suuren V8-moottorin ja synkronoimattoman vaihteiston ansiosta ero muihin kuorma-autoihin oli huomattava. Tarjolla oli kaksi vaihteistovaihtoehtoa – 16-vaihteinen ZF-synkronoitu ja 12-vaihteinen synkronoimaton amerikkalainen vaihteisto.

TurboStar erottui edukseen tehokkaimmissa versioissa 420 hv V8-moottorilla ja varusteilla, jotka olivat harvinaisia aikanaan. Kuva: Iveco.

– Synkronoimaton 12-vaihteinen vaihteisto oli monille haaste, mutta niille, jotka sen hallitsivat, sitä oli ilo käyttää. Kytkintä ei tarvinnut käyttää vaihtaessa, vaan kierroslukua kuuntelemalla tiesi, milloin oli oikea hetki vaihtaa. Tämä teki ajamisesta paljon tehokkaampaa, erityisesti pitkillä ja vaativammilla reiteillä, selittää Andreassen.

Tulevaisuuteen katsominen ja erilainen ajattelu

– Olemme aina olleet kehityksen kärjessä, ja usein pioneereja eri aloilla. Olen seurannut kehitystä vuosia läheltä. On ollut uskomatonta nähdä, kuinka kuljettajan hytit ovat kasvaneet ja muuttuneet mukavammiksi, ja kuinka moottoreista on tullut tehokkaampia, polttoainetehokkaampia ja vähäpäästöisempiä. Itse ajokokemus on parantunut huomattavasti, kertoo Andreassen.

– Me Ivecolla katsomme jatkuvasti eteenpäin. Viimeisin dieselmoottorimme parannus on johtanut pidempään ajomatkaan per litra ja huomattavasti pienempiin CO2-päästöihin. Mutta meillä on myös yli 35 vuoden kokemus biokaasuajoneuvojen kehittämisestä, joiden kokonaispaino voi olla jopa 50 tonnia. Tällaista kokemusta ei monilla kilpailijoillamme ole. Kyky ajatella tulevaisuutta on yhtä vahva kuin kunnioituksemme historiaamme kohtaan, Andreassen päättää.

Vuonna 2022 Iveco lanseerasi uudelleen legendaarisen kuorma-autonsa. Kuva: Iveco.

Uusi malli omistettu vanhalle tähdelle

Vuonna 2022 Iveco lanseerasi uudelleen legendaarisen kuorma-autonsa, TurboStar Special Editionin, kunnioittaakseen TurboStar-sarjaa. Moderni TurboStar-malli on varustettu nykyisellä huippumoottorilla, 570 hv Cursor 13 -moottorilla, 12-vaihteisella HiTronix-vaihteistolla sekä spoilereilla sekä ylhäällä että sivuilla.

Ulkoasussa on haettu inspiraatiota 80-luvun ikonisilla punaisilla ja harmailla metalliväreillä, ja ohjaamon sivuilla on käytetty tuon ajan klassisia Iveco-värejä – keltaista, punaista ja sinistä. Kuorma-auto on kuitenkin optimoitu muun muassa polttoaineenkulutuksen osalta.

40 vuotta julkaisunsa jälkeen Iveco TurboStar on edelleen legenda kuljetusalalla. Se edustaa monella tapaa Ivecon tinkimätöntä keskittymistä kuljettajien mukavuuteen ja edistykselliseen teknologiaan.

Lähde: Autotoday | Clas von Bell

 

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös